Stworzenie więzi, w której dziecko jest bezpieczne, dostrzeżone, ukojone i pewne
Komunikacja
Charakteryzująca się responsywnością, zauważaniem i akceptowaniem uczuć oraz emocji dziecka.
„Mowa otwiera drzwi, które wcześniej były przed dzieckiem zamknięte” Barry J. Wadsworth
Mówienie to naturalna potrzeba każdego człowieka i jest jedną z najważniejszych czynności. Język uznawany jest za najbardziej skuteczny sposób porozumiewania się między ludźmi.
Mowa to podstawa komunikacji, rozwoju poznawczego i emocjonalno-społecznego Twojego dziecka. Rozwój mowy ma charakter etapowy. Zanim młody człowiek będzie potrafił się swobodnie porozumiewać, musi przejść wiele stadiów rozwijania się jej.
Określone umiejętności językowe powinny pojawić się u dziecka w określonym czasie. Niestety, czasem proces nabywania mowy przez dziecko jest nieregularny. W takich sytuacjach dzieci potrzebują wsparcia logopedy.
Jeśli obserwujesz u dziecka:
• opóźniony rozwój mowy; • brak reakcji na imię; • trudności ze zrozumieniem i wykonywaniem poleceń; • zaburzenia mowy i komunikacji, towarzyszące mu w spectrum autyzmu, zespole Aspergera i innych zespołach genetycznych – zespole Downa, zespole Pradera i Williego, zespole łamliwego chromosomu x; • całkowity brak rozwoju mowy i przyswajania języka; • deficyty słuchu; • wadliwą realizacją głosek; • seplenienie ( w tym wkładanie języka między zęby); • trudności w pisaniu i czytaniu; • nawyk ssania kciuka; • długotrwałe używanie smoczka/butelki;
Jeśli obserwujesz u niemowlaka:
• oddychanie przez usta; • problemy z jedzeniem, gryzieniem, żuciem, połykaniem pokarmów i płynów; • wybiórczość jedzeniową; • nadmierne ślinienie; • skrócone wędzidełko; • wzmożone bądź osłabione napięcie mięśniowe w obrębie kompleksu ustno-twarzowego; • brak gaworzenia
Zgłoś się na konsultację logopedyczną
W ramach konsultacji logopedycznej odbywa się spotkanie z rodzicami, na którym logopeda zbiera wywiad, dotyczący rozwoju mowy dziecka oraz pomaga w ustaleniu obszarów współpracy z rodziną. Dzięki temu możemy wspólnie zaplanować proces konsultacyjny, na jaki zostanie zaproszone dziecko.
Na konsultacji przeprowadzane jest wstępne badanie logopedyczne obejmujące ocenę mowy i komunikacji a także budowy i sprawności narządów aparatu artykulacyjnego.
Diagnoza logopedyczna
W celu zrealizowania pełnego procesu diagnostycznego konieczne jest przeważnie zrealizowanie 2 wizyt diagnostycznych z dzieckiem.
Jak wygląda diagnoza logopedyczna? Podzielona jest na IV etapy:
A. Szczegółowy wywiad z rodzicami dziecka B. Obserwacja dziecka i nawiązanie kontaktu z nim C. Badanie dziecka (wyłącznie w formie zabawy ) pod kątem zaburzeń mowy i artykulacji, ocena komunikacji oraz budowy i sprawności narządów aparatu artykulacyjnego, ogólny poziom rozwoju mowy a także badanie słuchu czy ocena oddychania, żucia, gryzienia i połykania pokarmów. Dziecko obserwowane jest również pod kątem wykluczenia problemów związanych z ruchem, integracją sensoryczną, okulistyką bądź deficytami emocjonalno-społecznymi. D. Przekazanie diagnozy rodzicom i zaleceń do regularnej pracy w domu.
Terapia logopedyczna
Logopeda prowadzi kompleksową diagnozę wyzwań rozwojowych i terapię logopedyczną, stymuluje mowę Twojego dziecka i kształtuje umiejętność mówienia i rozumienia.
Dziecko otrzymuje wparcie w zakresie przyswajania odpowiedniego poziomu sprawności językowej. W naszym gabinecie terapia logopedyczna jest prowadzona wyłącznie w formie zabawy, podczas której dziecko nabywa nowe umiejętności językowe i komunikacyjne.
Na wniosek rodziców może również zostać stworzona pisemna opinia logopedyczna, w celu przedstawienia jej w innych placówkach. Odbycie pełnego procesu diagnostycznego jest warunkiem wydania rzetelnej opinii dotyczącej funkcjonowania i rozwoju mowy dziecka.
Skontaktuj się z nami
W celu umówienia wizyty prosimy o kontakt telefoniczny lub mailowy.
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.ZgodaPolityka prywatności