POLITYKA OCHRONY DZIECI W GABINECIE KIDS CARE
Uważność
Pełne angażowanie w proces terapeutyczny.
Relacja
Stworzenie więzi, w której dziecko jest bezpieczne, dostrzeżone, ukojone i pewne
Komunikacja
Charakteryzująca się responsywnością, zauważaniem i akceptowaniem uczuć oraz emocji dziecka.
POLITYKA OCHRONY DZIECI W GABINECIE KIDS CARE
PREAMBUŁA
Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników Gabinetu Kids Care
jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Członkowie personelu traktują
dziecko z szacunkiem oraz uwzględniają jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez
członków personelu wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie. Personel, realizując
te cele, działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych placówki oraz
swoich kompetencji. Zapewniając tym samym bezpieczeństwo dzieciom, dbałość o ich dobro,
uwzględnianie ich potrzeb i podejmowanie działań w ich interesie.
ROZDZIAŁ I
Objaśnienie terminów
§ 1.
1. Personelem/pracownikiem lub członkiem personelu jest osoba zatrudniona na
podstawie umowy o pracę, umowy cywilnoprawnej, inne podmioty prowadzące
działalność gospodarczą wykonujące usługi dla Kids Care , a także studenci i stażyści.
2. Kierownictwem placówki jest osoba, która w strukturze danej organizacji
zgodnie w obowiązującym prawem i/lub wewnętrznymi dokumentami jest uprawniona
do podejmowania decyzji o działaniach Gabinetu
3. Małoletnim – dzieckiem jest każda osoba do ukończenia 18 roku życia.
4. Opiekunem dziecka jest osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności
jego rodzic lub opiekun prawny. W myśl niniejszego dokumentu opiekunem jest
również rodzic zastępczy.
5. Zgoda rodzica dziecka oznacza zgodę obojga rodziców/opiekunów dziecka, chyba, że
orzeczenie Sądu Rodzinnego stanowi inaczej.
6. Przez krzywdzenie dziecka należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu
karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym członka personelu
placówki lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie.
7. Osoba odpowiedzialna za Politykę Ochrony Dzieci przed krzywdzeniem to wyznaczony
przez dyrekcję placówki członek personelu sprawujący nadzór nad realizacją
Standardów Ochrony Dzieci przed krzywdzeniem w placówce.
8. Dane osobowe dziecka to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka.
ROZDZIAŁ II
Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki krzywdzenia dzieci
§ 2.
1. Personel organizacji posiada wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwraca
uwagę na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia dzieci.
2. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka personel organizacji podejmuje
rozmowę z opiekunami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia
i motywując ich do szukania dla siebie pomocy.
3. Personel monitoruje sytuację i dobrostan dziecka.
4. Personel zna i stosuje zasady bezpiecznych relacji personel–dziecko i dziecko–dziecko
ustalone w placówce. Zasady stanowią Załącznik [3]. do niniejszej Polityki.
5. Rekrutacja personelu odbywa się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji personelu.
Zasady stanowią Załącznik [1] do niniejszej Polityki.
ROZDZIAŁ II
Procedury interwencji w przypadku zagrożenia bezpieczeństwa dziecka
§3.
1. Zagrożenie bezpieczeństwa dzieci może przybierać różne formy, z wykorzystaniem
różnych sposobów kontaktu i komunikowania.
2. Na potrzeby niniejszego dokumentu przyjęto następującą kwalifikację zagrożenia
bezpieczeństwa dzieci:
a) popełniono przestępstwo na szkodę dziecka (np. wykorzystanie seksualne,
znęcanie się nad dzieckiem),
b) doszło do innej formy krzywdzenia, niebędącej przestępstwem, takiej jak np. krzyk,
kary fizyczne, poniżanie,
c) doszło do zaniedbania potrzeb życiowych dziecka (np. związanych z żywieniem,
higieną czy zdrowiem).
3. Na potrzeby niniejszego dokumentu wyróżniono procedury interwencji w przypadku
podejrzenia działania na szkodę dziecka przez:
a) osoby dorosłe (personel, inne osoby trzecie, rodziców/opiekunów prawnych),
b) inne dziecko.
§ 4.
1. W przypadku powzięcia przez członka personelu podejrzenia, że dziecko jest
krzywdzone, lub zgłoszenia takiej okoliczności przez dziecko lub opiekuna dziecka,
członek personelu ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania
uzyskanej informacji kierownictwu placówki. Notatka może mieć formę pisemną lub
mailową.
2. Interwencja prowadzona jest przez kierownictwo placówki, który może wyznaczyć na
stałe do tego zadania inną osobę. W przypadku wyznaczenia takiej osoby jej dane (imię,
nazwisko, email, telefon) zostaną podane do wiadomości personelu, dzieci
i opiekunów.
3. W przypadku wyznaczenia innej osoby do prowadzenia interwencji pod pojęciem
„kierownictwa placówki” należy rozumieć osobę odpowiedzialną za prowadzenie
interwencji.
4. Jeżeli zgłoszono krzywdzenie ze strony osoby wyznaczonej do prowadzenia interwencji,
wówczas interwencja prowadzona jest przez zarząd organizacji.
5. Jeżeli zgłoszono krzywdzenie ze strony zarządu organizacji, a nie została wyznaczona
osoba do prowadzenia interwencji, wówczas działania opisane w niniejszym rozdziale
podejmuje osoba, która dostrzegła krzywdzenie lub do której zgłoszono podejrzenie
krzywdzenia.
6. Do udziału w interwencji można doprosić specjalistów, w szczególności psychologów
i pedagogów, celem skorzystania z ich pomocy przy rozmowie z dzieckiem o trudnych
doświadczeniach.
7. Kierownictwo placówki informuje opiekunów o obowiązku zgłoszenia podejrzenia
krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji (prokuratura/policja lub sąd rodzinnoopiekuńczy, lub najbliższy ośrodek pomocy społecznej).
8. Po poinformowaniu opiekunów zgodnie z punktem poprzedzającym, zarząd organizacji
składa zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa do prokuratury/policji lub wniosek
o wgląd w sytuację rodziny do sądu rejonowego [Załącznik nr 4.], wydziału rodzinnego
i nieletnich, ośrodka pomocy społecznej.
9. Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych w punkcie
poprzedzającym.
10. Z przebiegu każdej interwencji sporządza się kartę interwencji, której wzór stanowi
[Załącznik nr 5] do niniejszej Polityki. Kartę załącza się do rejestru interwencji
prowadzonego przez organizację.
§ 5
1. W przypadku podejrzenia, że życie dziecka jest zagrożone lub grozi mu ciężki
uszczerbek na zdrowiu należy niezwłocznie poinformować odpowiednie służby (policja,
pogotowie ratunkowe), dzwoniąc pod numer 112 lub 998 (pogotowie).
Poinformowania służb dokonuje członek personelu, który pierwszy powziął informację
o zagrożeniu i następnie wypełnia kartę interwencji.
§ 6.
Krzywdzenie przez osobę dorosłą
1. W przypadku gdy zgłoszono krzywdzenie dziecka kierownictwo placówki przeprowadza
rozmowę z dzieckiem i innymi osobami mającymi lub mogącymi mieć wiedzę
o zdarzeniu i o osobistej (rodzinnej, zdrowotnej) dziecka, w szczególności jego
opiekunami. Kierownictwo placówki stara się ustalić przebieg zdarzenia, ale także
wpływ zdarzenia na zdrowie psychiczne i fizyczne dziecka. Ustalenia są spisywane na
karcie interwencji.
2. Kierownictwo placówki organizuje spotkanie/a z opiekunami dziecka, którym
przekazuje informacje o zdarzeniu oraz o potrzebie/możliwości skorzystania ze
specjalistycznego wsparcia, w tym u innych organizacji lub służb.
3. W przypadku, gdy wobec dziecka popełniono przestępstwo kierownictwo placówki
sporządza zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa i przekazuje je do
właściwej miejscowo policji lub prokuratury. W przypadku, gdy z rozmowy
z opiekunami wynika, że nie są oni zainteresowani pomocą dziecku, ignorują zdarzenie
lub w inny sposób nie wspierają dziecka, które doświadczyło krzywdzenia kierownictwo
placówki sporządza wniosek o wgląd w sytuację rodziny, który kieruje do właściwego
sądu rodzinnego.
4. W przypadku, gdy z przeprowadzonych ustaleń wynika, że opiekun dziecka zaniedbuje
jego potrzeby psychofizyczne lub rodzina jest niewydolna wychowawczo (np. dziecko
chodzi w nieadekwatnych do pogody ubraniach, opuszcza miejsce zamieszkania bez
nadzoru osoby dorosłej), rodzina stosuje przemoc wobec dziecka (rodzic/inny
domownik krzyczy na dziecko, stosuje klapsy lub podobne rodzajowo kary fizyczne),
należy poinformować właściwy ośrodek pomocy społecznej o potrzebie pomocy
rodzinie, gdy niespełnianie potrzeb wynika z sytuacji ubóstwa, bądź – w przypadku
przemocy i zaniedbania konieczności wszczęcia procedury „Niebieskiej Karty”.
5. W przypadku gdy zgłoszono krzywdzenie dziecka przez członka personelu organizacji,
wówczas osoba ta zostaje odsunięta od wszelkich form kontaktu z dziećmi (nie tylko
dzieckiem pokrzywdzonym) do czasu wyjaśnienia sprawy.
6. W przypadku gdy członek personelu organizacji dopuścił się wobec dziecka innej formy
krzywdzenia niż popełnienie przestępstwa na jego szkodę, kierownictwo placówki
powinno zbadać wszystkie okoliczności sprawy, w szczególności wysłuchać osobę
podejrzewaną o krzywdzenie, dziecko oraz innych świadków zdarzenia. W sytuacji gdy
naruszenie dobra dziecka jest znaczne, w szczególności gdy doszło do dyskryminacji lub
naruszenia godności dziecka, należy rozważyć rozwiązanie stosunku prawnego z osobą,
która dopuściła się krzywdzenia, lub zarekomendować takie rozwiązanie
zwierzchnikom tej osoby. Jeżeli osoba, która dopuściła się krzywdzenia, nie jest
bezpośrednio zatrudniona przez Gabinet Kids Care lecz przez podmiot trzeci,
wówczas należy zarekomendować zakaz wstępu tej osoby na teren organizacji, a w razie
potrzeby rozwiązać umowę z instytucją współpracującą. Wszystkie osoby, które w
związku z wykonywaniem obowiązków służbowych powzięły informację o krzywdzeniu
dziecka lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji
w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach
działań interwencyjnych.
7. W przypadku gdy podejrzenie zagrożenia bezpieczeństwa dziecka zgłosili opiekunowie
dziecka, a podejrzenie to nie zostało potwierdzone, należy o tym fakcie poinformować
opiekunów dziecka na piśmie.
§ 7.
Krzywdzenie rówieśnicze
1. W przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez inne dziecko przebywające w
organizacji (np. na zajęciach grupowych) należy przeprowadzić rozmowę z dzieckiem
podejrzewanym o krzywdzenie oraz jego opiekunami, a także oddzielnie z dzieckiem
poddawanym krzywdzeniu i jego opiekunami. Ponadto należy porozmawiać z innymi
osobami mającymi wiedzę o zdarzeniu. W trakcie rozmów należy dążyć do ustalenia
przebiegu zdarzenia, a także wpływu zdarzenia na zdrowie psychiczne i fizyczne dziecka
krzywdzonego. Ustalenia są spisywane na karcie interwencji. Dla dziecka krzywdzącego
oraz krzywdzonego sporządza się oddzielne karty interwencji.
2. Wspólnie z opiekunami dziecka krzywdzącego należy opracować plan naprawczy, celem
zmiany niepożądanych zachowań.
3. Z opiekunami dziecka poddawanego krzywdzeniu należy opracować plan zapewnienia
mu bezpieczeństwa, włączając w ten plan sposoby odizolowania go od źródeł
zagrożenia. W trakcie rozmów należy upewnić się, że dziecko podejrzewane o
krzywdzenie innego dziecka samo nie jest krzywdzone przez opiekunów, innych
dorosłych bądź inne dzieci. W przypadku potwierdzenia takiej okoliczności należy
podjąć interwencję także w stosunku do tego dziecka.
4. W przypadku, gdy dziecko krzywdzące nie uczestniczy w działaniach organizacji należy
porozmawiać z dzieckiem poddawanym krzywdzeniu, innymi osobami mającymi
wiedzę o zdarzeniu, a także z opiekunami dziecka krzywdzonego celem ustalenia
przebiegu zdarzenia, a także wpływu zdarzenia na zdrowie psychiczne i fizyczne
dziecka. Zarząd organizacji organizuje spotkanie/a z opiekunami dziecka, którym
przekazuje informacje o zdarzeniu oraz o potrzebie/możliwości skorzystania ze
specjalistycznego wsparcia, w tym u innych organizacji lub służb oraz o sposobach
reakcji na zdarzenie (poinformowanie sądu rodzinnego, poinformowanie szkoły,
poinformowanie opiekunów dziecka krzywdzącego).
5. Jeżeli osobą podejrzewaną o krzywdzenie jest dziecko w wieku od 13 do 17 lat, a jego
zachowanie stanowi czyn karalny, należy ponadto poinformować właściwy miejscowo
sąd rodzinny lub policję poprzez pisemne zawiadomienie.
6. Jeżeli osobą podejrzewaną o krzywdzenie jest dziecko powyżej lat 17, a jego
zachowanie stanowi przestępstwo, wówczas należy poinformować właściwą
miejscowo jednostkę policji lub prokuratury poprzez pisemne zawiadomienie.
ROZDZIAŁ IV
Zasady ochrony wizerunku dziecka
§ 8.
1. Organizacja zapewnia najwyższe standardy ochrony danych osobowych dzieci zgodnie
z obowiązującymi przepisami prawa.
2. Organizacja, uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych,
zapewnia ochronę wizerunku dziecka.
3. Wytyczne dotyczące zasad publikacji wizerunku dziecka stanowią Załącznik [7] do
niniejszej Polityki.
§ 9.
1. Personelowi organizacji nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania
wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na terenie
organizacji bez pisemnej zgody opiekuna dziecka.
2. W celu uzyskania zgody, o której mowa powyżej, personel organizacji może
skontaktować się z opiekunem dziecka i ustalić procedurę uzyskania zgody.
Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych do
opiekuna dziecka – bez wiedzy i zgody tego opiekuna.
3. Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak: zgromadzenie,
krajobraz, publiczna impreza, zgoda opiekuna na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest
wymagana.
§ 10.
1. Upublicznienie przez członka personelu wizerunku dziecka utrwalonego w
jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody
opiekuna dziecka. Dobrą praktyką jest również pozyskiwanie zgód samych dzieci.
2. Pisemna zgoda, o której mowa w ust. 1., powinna zawierać informację, gdzie będzie
umieszczony zarejestrowany wizerunek i w jakim kontekście będzie wykorzystywany
(np. że umieszczony zostanie na stronie www.youtube.com w celach promocyjnych).
ROZDZIAŁ V
Zasady dostępu dzieci do internetu
§ 10
1. Na terenie placówki nie ma możliwości skorzystania z sieci internetowej przez osoby
inne niż personel.
2. Korzystanie z internetu przez dzieci odbywa się wyłącznie pod opieką rodzica, który
jako jedyna osoba ma możliwość udostępnić dziecku dostęp do internetu z własnych
źródeł.
3. Personel placówki nie może udostępniać dziecku urządzenia z dostępem do internetu,
a w szczególności prywatnego telefonu, komputera lub tabletu.
4. Podczas zajęć z dziećmi dopuszczalne jest stosowanie programów i aplikacji cyfrowych
z dostępem do internetu wyłącznie przez personel placówki, a jedynym uzsadnieniem
jest realizacja celów terapeutycznych.
ROZDZIAŁ VI
Monitoring stosowania polityki
§ 11.
1. Kierownictwo placówki wyznacza Natalię Kamińską jako osobę odpowiedzialną za Politykę ochrony dzieci w Gabinecie.
2. Osoby, o których mowa w punkcie poprzedzającym, są odpowiedzialne za
monitorowanie realizacji Polityki, za reagowanie na sygnały naruszenia Polityki i
prowadzenie rejestru zgłoszeń oraz za proponowanie zmian w Polityce.
3. Osoba, o których mowa w ust. 1 niniejszego paragrafu, przeprowadzają wśród
personelu organizacji, raz na 12 miesięcy, ankietę monitorującą poziom realizacji
Polityki. Wzór ankiety stanowi Załącznik [8] do niniejszej Polityki.
4. W ankiecie personel może proponować zmiany Polityki oraz wskazywać naruszenia
Polityki w organizacji.
5. Osoby, o których mowa w ust. 1 niniejszego paragrafu, dokonują opracowania ankiet
wypełnionych przez członków personelu. Sporządza na tej podstawie raport z
monitoringu, który następnie przekazuje kierownictwu placówki.
6. Kierownictwo placówki wprowadza do Polityki niezbędne zmiany i ogłasza
personelowi, dzieciom i ich opiekunom nowe brzmienie Polityki
ROZDZIAŁ VII
Przepisy końcowe
§ 12.
1. Polityka wchodzi w życie z dniem jej ogłoszenia.
2. Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla personelu organizacji, dzieci i ich
opiekunów, w szczególności poprzez wywieszenie w miejscu ogłoszeń dla personelu lub
poprzez przesłanie jej tekstu drogą elektroniczną oraz poprzez zamieszczenie na stronie
internetowej i wywieszenie w widocznym miejscu w siedzibie, również w wersji
skróconej, przeznaczonej dla dzieci.
ZAŁĄCZNIKI
1. Zasady bezpiecznej rekrutacji personelu
1) Standardem jest rekrutacja pracowników odbywająca się zgodnie z zasadami bezpiecznej
rekrutacji, a pracodawca dąży do jak najlepszej weryfikacji kwalifikacji kandydata, w tym
stosunek do wartości podzielanych przez placówkę, takich jak ochrona praw dzieci i
szacunek do ich godności.
2) Gabinet Kids Care dba, aby osoby w niej pracujące posiadały odpowiednie kwalifikacje
do pracy z dziećmi oraz nie stanowili dla nich zagrożenia.
3) W każdym przypadku Kids Care musi posiadać dane pozwalające
zidentyfikować osobę przez nią zatrudnioną, niezależnie od podstawy zatrudnienia, tj, imię
(imiona) i nazwisko, datę urodzenia oraz dane kontaktowe osoby zatrudnianej.
4) Zgodnie z art. 21 Ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępstwami na tle seksualnym
osoba zatrudniająca przed zawarciem umowy sprawdza kandydata w Rejestrze Sprawców
Przestępstw na Tle Seksualnym1 (rejestr z dostępem ograniczonym) oraz w Rejestrze osób,
w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw wyjaśniania przypadków czynności
skierowanych przeciwko wolności seksualnej i obyczajności wobec małoletniego poniżej lat
15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze (dostęp: rps.ms.gov.pl, po założeniu profilu
placówki). Sprawdzenie w rejestrze sprawców dokumentuje się wydrukiem informacji
zwrotnej wygenerowanej z Rejestru, a figurowanie w Rejestrze wyklucza możliwość
zatrudnienia kandydata.
5) Pracodawca jest zobowiązany do domagania się od osoby zatrudnianej przed
dopuszczeniem do wykonywania czynności z małoletnimi w szkole, zaświadczenia z
Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności w zakresie przestępstw określonych w rozdziale
XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w Ustawie o
przeciwdziałaniu narkomanii.
6) Kandydat/kandydatka składa oświadczenia o posiadaniu przez niego/nią pełnej zdolności
do czynności prawnych i korzystaniu z praw publicznych; o niekaralności oraz o toczących
1 Aby sprawdzić osobę w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym potrzebne są następujące dane
kandydata/-tki: imię i nazwisko; data urodzenia; PESEL; nazwisko rodowe; imię ojca; imię matki.
Zaświadczenia z KRK można domagać się wyłącznie w przypadkach, gdy przepisy prawa wprost wskazują, że
pracowników w zawodach lub na danych stanowiskach obowiązuje wymóg niekaralności – Wymóg niekaralności
obowiązuje m.in. nauczycieli, w tym nauczycieli zatrudnionych w placówkach publicznych oraz niepublicznych.
Z kolei ustawa o pracownikach samorządowych nie nakłada obowiązku przedstawienia informacji z KRK przed
nawiązaniem stosunku pracy.
Dotyczy przestępstw przeciwko życiu i zdrowiu, przeciwko wolności seksualnej i obyczajności,
handlu ludźmi, znęcania się.
się postępowaniach przygotowawczych, sądowych i dyscyplinarnych zgodnie ze wzorem
z załącznika nr 2.
7) Jeżeli osoba posiada obywatelstwo inne niż polskie przedkłada pracodawcy:
a) informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów działalności
zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi, bądź informację z
rejestru karnego, jeżeli prawo tego państwa nie przewiduje wydawania informacji dla
w/w celów;
b) pod rygorem odpowiedzialności karnej, oświadczenie o państwie/ach zamieszkiwania
w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczypospolita Polska i państwo obywatelstwa.
c) jeżeli mieszkała w innych państwach w ciągu 20 lat niż Rzeczypospolita Polska i państwo
obywatelstwa, informację z rejestrów karnych tych państw uzyskiwaną do celów
działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi.
7. Dopuszczalne jest przedłożenie przez kandydata pod rygorem odpowiedzialności karnej
oświadczenia, że prawo danego państwa nie przewiduje wydawania informacji o
niekaralności i/lub nie prowadzi rejestru karnego oraz oświadczenia, że nie był(-a) w tym
państwie prawomocnie skazany(-a).
8. O zawieraniu oświadczeń pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego
oświadczenia świadczy zawarta w ich treści klauzula „Jestem świadomy(-a)
odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”, która zastępuje pouczenie
organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
9. Oświadczenia, wydruki z rejestrów i zaświadczenia z KRK dołączane są do akt osobowych
pracownika. W przypadku danych z Rejestru osób, w stosunku do których Państwowa
Komisja do spraw wyjaśniania przypadków czynności skierowanych przeciwko wolności
seksualnej i obyczajności wobec małoletniego poniżej 15 lat, wydała postanowienie o
wpisie w Rejestrze, wystarczającym jest wydruk strony internetowej, na której widnieje
komunikat, że sprawdzana osoba nie figuruje w Rejestrze.
10. Placówka może prosić kandydata/kandydatkę o przedstawienie referencji od
poprzedniego pracodawcy lub o podanie kontaktu do osoby, która takie referencje może
wystawić. Podstawą dostarczenia referencji lub kontaktu do byłych pracodawców jest
zgoda kandydata/kandydatki. Niepodanie takich danych w świetle obowiązujących
przepisów nie rodzi dla tej osoby negatywnych konsekwencji.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy
95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. U. UE. L. z 2016 r.Nr 119, str. 1 z późn. zm.).
3Art. 22(1) oraz art. 22 (1a) Ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1510).
2.
Oświadczenie o niekaralności
Oświadczenie o niekaralności i zobowiązaniu do przestrzegania
podstawowych zasad ochrony dzieci
………………………………………………………………..
miejsce i data
Ja, ………………………………………………………….. nr PESEL
……………………………………………………………….. oświadczam, że nie byłam/em
skazana/y za przestępstwo przeciwko wolności seksualnej i obyczajności, i
przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego i nie toczy się przeciwko
mnie żadne postępowanie karne ani dyscyplinarne w tym zakresie. Ponadto
oświadczam, że zapoznałam/-em się z zasadami ochrony dzieci obowiązującymi w
……………………………………………………………….. i zobowiązuję się do ich przestrzegania.
…………………………………………………………
(podpis)
3. Zasady bezpiecznych relacji personel – dziecko
1) Podstawową zasadą relacji między małoletnimi a pracownikami Kids Care
jest działanie dla dobra dziecka, z poszanowaniem jego godności, z uwzględnieniem jego
emocji i potrzeb oraz w jego najlepszym interesie.
2) Personel działa wyłącznie w ramach obowiązującego prawa powszechnego oraz swoich
uprawnień i kompetencji.
3) Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi obowiązują wszystkich pracowników,
stażystów, praktykantów i wolontariuszy.
4) Podstawowe standardy określające zasady, o których mowa w ust. 3:
a) Utrzymywanie profesjonalnej relacji z dziećmi i reagowanie względem nich
w sposób niezagrażający, adekwatny do sytuacji.
b) Zachowanie cierpliwości i szacunku w komunikacji z dziećmi, podkreślające
zrozumienie dla uczuć przeżywanych przez nich, nie wymuszające zwierzeń na siłę
i okazujące zainteresowanie, wsparcie i gotowość do rozmowy.
c) Reagowanie w sposób adekwatny do sytuacji i możliwości psychofizycznych
dziecka.
d) Równe traktowanie dzieci bez względu na płeć, orientację seksualną,
niepełnosprawność, status społeczny, kulturowy, religijny i światopogląd.
e) Dzieci należy uświadamiać o możliwości zgłoszenia pracownikowi poczucia
dyskomfortu w jakiejkolwiek sytuacji, wobec konkretnego zachowania czy słów.
f) Fizyczny kontakt z dzieckiem możliwy jest podczas wykonywania zadań
terapeutycznych w zakresie niezbędnym do przeprowadzenia zajęć z szacunkiem i
wrażliwością na reakcje dziecka.
g) Dzieci, które nie potrafią samodzielnie załatwiać potrzeb fizjologicznych: jedzenie,
korzystanie z toalety muszą przebywać pod opieką rodzica/opiekuna (osoba ta musi
znajdować się na terenie placówki, niekoniecznie w gabinecie z dzieckiem), który
pomoże im te czynności wykonać.
h) Na kontakt fizyczny z dzieckiem zgodę musi wyrazić: rodzic/opiekun oraz samo
dziecko w formie werbalnej bądź niewerbalnej, w sytuacji, gdy komunikacja z
dzieckiem jest utrudniona terapeuta powinien uważnie obserwować reakcje
dziecka na proponowane działania.
i) W sytuacji, gdy podczas kontaktu fizycznego dziecko werbalnie lub niewerbalnie
wyraża niechęć wobec danej formy aktywności terapeuta musi tę aktywność
zakończyć.
j) Udział personelu w doskonaleniu zawodowym w zakresie przeciwdziałania
przemocy wobec małoletnich, komunikacji interpersonalnej, diagnozy czynników
ryzyka, świadczących o możliwości stosowania przemocy wobec małoletniego.
k) Użycie siły fizycznej jest dopuszczalne wyłącznie w sytuacji, w której dziecko swoim
działaniem stwarza zagrożenie dla siebie lub innych osób w placówce (np. gdy
uderza głową o podłogę, gryzie, bije, itp.). Używanie siły należy ograniczyć do
niezbędnego minimum.
l) Pracownik powinien panować nad okazywaniem przez siebie emocji.
m) Zajęcia z dzieckiem odbywają się za zamkniętymi drzwiami i w zależności od ustaleń
między rodzicem, dzieckiem i terapeutą, z uwzględnieniem dobra dziecka i realizacji
celu terapeutycznego opiekun jest obecny w sali podczas zajęć lub nie. Ta kwestia
zostaje ustalana indywidualnie.
n) Kontakt z dziećmi odbywa się wyłącznie w godzinach pracy placówki i dotyczy celów
terapeutycznych.
o) Jeśli dziecko i jego rodzice są osobami bliskimi wobec pracownika, zachowuje on
poufność wszystkich informacji dotyczących innych uczniów.
5) W relacji personelu z małoletnimi uczniami niedopuszczalne jest w szczególności:
a) Stosowanie wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie, w tym stosowanie
kar fizycznych, wykorzystywanie relacji władzy lub przewagi fizycznej
(zastraszanie, przymuszanie, groźby).
b) Zawstydzanie, upokarzanie, lekceważenie i obrażanie dzieci, niedopuszczalne jest
używanie przezwisk dzieci.
c) Podnoszenie głosu, krzyczenie na dzieci, wywoływanie u nich lęku.
d) Ujawnianie informacji wrażliwych (wizerunek, informacja o sytuacji rodzinnej,
medycznej, prawnej itp.) dotyczących dziecka wobec osób nieuprawnionych.
e) Zachowywanie się w obecności dziecka w sposób niestosowny, np. poprzez
używanie słów wulgarnych, czynienie obraźliwych uwag oraz nawiązywanie w
wypowiedziach do atrakcyjności seksualnej.
f) Nawiązywanie z dzieckiem jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych,
ani składanie mu propozycji o nieodpowiednim charakterze, kierowanie do niego
seksualnych komentarzy, żartów, gestów oraz udostępnianie uczniom treści
erotycznych i pornograficznych, bez względu na ich formę.
g) Utrwalanie wizerunku dziecka (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla
potrzeb prywatnych pracownika.
h) Proponowanie dzieciom alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych
substancji psychoaktywnych, spożywanie ich wspólnie z dziećmi lub w ich
obecności.
4. Zasady bezpiecznych relacji dziecko – dziecko
1) Personel podczas zajęć dba o dobro i bezpieczeństwo każdego z dzieci poprzez
przestrzeganie zasad:
a) Dzieci biorą udział w zajęciach grupowych wyłącznie za zgodą rodzica/opiekuna
prawnego.
b) Dobór osób do grupy zajęciowej powinien uwzględniać możliwości dzieci oraz
ryzyko wystąpienia zachowań ryzykownych (bicie, gryzienie, uderzanie, itp.)
c) Podczas zajęć terapeuta na bieżąco monitoruje zachowanie się dzieci wobec
siebie i dba by relacje te przebiegały w sposób bezpieczny dla wszystkich
uczestników spotkania.
d) W sytuacji, gdy rodzic lub terapeuta zgłasza prawdopodobieństwo wystąpienia
zachowań zagrażających bezpieczeństwu, rodzic lub opiekun prawny powinien
przebywać na terenie placówki w trakcie ich trwania. W sytuacji zagrożenia
terapeuta zobowiązany jest do informowania rodzica o sytuacji oraz
zaangażowania go w pomoc i ew. ukojenie dziecka.
5.
Wzór wniosku o wgląd w sytuację rodziny
miejscowość, data
Sąd Rejonowy w …………………………….
Wydział Rodzinny i Nieletnich
adres sądu
Wnioskodawca: imię i nazwisko osoby zgłaszającej
adres osoby zgłaszającej
Uczestnicy postępowania: imiona i nazwiska rodziców
adres zamieszkania rodziny
rodzice małoletniego: imię i nazwisko dziecka
Wniosek o wgląd w sytuację dziecka
Niniejszym wnoszę o wgląd w sytuację małoletniego ………………… (imię i nazwisko dziecka, adres
zamieszkania) i wydanie odpowiednich zarządzeń opiekuńczych.
Uzasadnienie
Tutaj należy opisać niepokojące sytuacje, co sprawiło, że zdecydowaliśmy się na podjęcie interwencji,
dlaczego uważamy, że dobro dziecka jest zagrożone.
Można zamieścić informacje o osobach, które były/są świadkami niepokojących zdarzeń.
W związku z powyższym, wnoszę o wydanie odpowiednich zarządzeń w celu zabezpieczenia
dobra małoletniego dziecka.
podpis składającego wniosek
4 Wniosek należy złożyć do sądu właściwego ze względu na miejsce zamieszkania dziecka.
6. Wzór Karty interwencji
1. Imię i nazwisko dziecka
2. Przyczyna interwencji (forma krzywdzenia):
3. Osoba zawiadamiająca o podejrzeniu krzywdzenia:
4. Opis podjętych działań (innych niż
interwencja)
Data: Działanie:
5. Spotkania z rodzicami/opiekunami prawnymi dziecka:
Data: Opis spotkania:
6. Forma podjętej interwencji
(Zakreślić właściwie):
• Zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa
• Wniosek o wgląd w sytuację rodziny
• Inny jaki:
7. Dane dotyczące interwencji (nazwa
organu, do którego zgłoszono interwencję) i data interwencji
8. Wyniki interwencji: działania
organów wymiaru
sprawiedliwości, jeśli organizacja
uzyskała informacje
o wynikach działania
własnego/działania rodziców/
opiekunów prawnych
Data: Działanie:
7. Zasady publikowania wizerunku dziecka
Zasady ochrony wizerunku i danych osobowych dzieci
Zasady powstały w oparciu o obowiązujące przepisy prawa.
1) Nasze wartości:
a) W naszych działaniach kierujemy się odpowiedzialnością i rozwagą wobec utrwalania,
przetwarzania, używania i publikowania wizerunków dzieci.
b) Dzielenie się zdjęciami i filmami z naszych aktywności służy celebrowaniu sukcesów
dzieci,dokumentowaniu naszych działań i zawsze ma na uwadze bezpieczeństwo dzieci.
c) Wykorzystujemy zdjęcia/nagrania pokazujące szeroki przekrój dzieci – chłopców i
dziewczęta, dzieci w różnym wieku, o różnych uzdolnieniach, stopniu sprawności i
reprezentujące różne grupy etniczne.
d) Dzieci mają prawo zdecydować, czy ich wizerunek zostanie zarejestrowany i w jaki
sposób zostanie przez nas użyty.
e) Zgoda rodziców/opiekunów prawnych na wykorzystanie wizerunku ich dziecka jest
tylko wtedy wiążąca, jeśli dzieci i rodzice/opiekunowie prawni zostali poinformowani
o sposobie wykorzystania zdjęć/nagrań i ryzyku wiążącym się z publikacją wizerunku.
2) Dbamy o bezpieczeństwo wizerunków dzieci poprzez:
a) Pytanie o pisemną zgodę rodziców/opiekunów prawnych oraz o zgodę dzieci przed
zrobieniem i publikacją zdjęcia/nagrania.
b) Udzielenie wyjaśnień, do czego wykorzystamy zdjęcia/nagrania i w jakim kontekście,
jak będziemy przechowywać te dane i jakie potencjalne ryzyko wiąże się z publikacją
zdjęć/nagrań online.
c) Unikanie podpisywania zdjęć/nagrań informacjami identyfikującymi dziecko z imienia
i nazwiska. Jeśli konieczne jest podpisanie dziecka używamy tylko imienia.
d) Rezygnację z ujawniania jakichkolwiek informacji wrażliwych o dziecku dotyczących
m.in.stanu zdrowia, sytuacji materialnej, sytuacji prawnej i powiązanych z wizerunkiem
dziecka.
e) Zmniejszenie ryzyka kopiowania i niestosownego wykorzystania zdjęć/nagrań dzieci
poprzez przyjęcie zasad:
• wszystkie dzieci znajdujące się na zdjęciu/nagraniu muszą być ubrane, a sytuacja
zdjęcia/nagrania nie jest dla dziecka poniżająca, ośmieszająca, ani nie ukazuje go
w negatywnym kontekście,
• zdjęcia/nagrania dzieci powinny się koncentrować na czynnościach wykonywanych
przez dzieci (a nie np. na ich wyglądzie),
f) Rezygnację z publikacji zdjęć dzieci, nad którymi nie sprawujemy już opieki, jeśli one
lub ich rodzice/opiekunowie prawni nie wyrazili zgody na wykorzystanie zdjęć po
zakończeniu współpracy z naszą placówką.
g) Przyjęcie zasady, że wszystkie podejrzenia i problemy dotyczące niewłaściwego
rozpowszechniania wizerunków dzieci należy rejestrować i zgłaszać dyrekcji placówki,
podobnie jak inne niepokojące sygnały dotyczące zagrożenia bezpieczeństwa dzieci.
3) Rejestrowanie wizerunków dzieci do użytku Gabinetu Kids Care
W sytuacjach, w których nasza placówka rejestruje wizerunki dzieci do własnego użytku,
deklarujemy, że:
a) Zgoda rodziców/opiekunów prawnych na rejestrację wydarzenia zostaje wyrażona lub
nie na początku procesu terapeutycznego i w każdej chwili może być zmieniona.
b) Zgoda zostaje wyrażona na nagrywanie podczas całego procesu terapeutycznego, jeśli
terapeuta ma zaplanowane nagrywanie danego spotkania, to powinien poinformować
o tym rodzica. Ze względu na spontaniczność sytuacji nagrywania nie zawsze będzie to
możliwe, jednak po spotkaniu terapeutycznym, na którym dziecko było nagrywane
terapeuta musi poinformować rodzica/opiekuna o tym fakcie i dodatkowo uzyskać
ustną zgodę na publikacje lub wykorzystanie w celach szkoleniowych nagrań.
c) Wykorzystanie, przetwarzanie i publikowanie zdjęć/nagrań zawierających wizerunki
dzieci i osób dorosłych wymaga udzielenia zgody przez te osoby, w przypadku dzieci –
przez ich rodziców/opiekunów prawnych.
8. Monitorowanie standardów realizacji polityki
Ankieta monitorująca poziom realizacji polityki ochrony dzieci w Kids Care
1. Czy znasz dokument Polityka ochrony dzieci? TAK / NIE
2. Czy zapoznałeś/łaś się z treścią tego dokumentu? TAK / NIE
3. Czy stosujesz w swojej pracy Politykę? TAK / NIE
4. Czy w Twoim miejscu pracy, według Twojej oceny, przestrzegana jest Polityka ochrony dzieci przed
krzywdzeniem? TAK / NIE
5. Czy zaobserwowałeś/łaś naruszenie Polityki w swoim miejscu pracy? TAK / NIE
6. Czy masz jakieś uwagi/poprawki do Polityki? TAK / NIE Jeśli tak to jakie?
7. Jakie punkty/zagadnienia należałoby do niej włączyć? Dlaczego? Jakie regulacje proponujesz?
8. Czy jakieś punkty/zagadnienia należałoby usunąć? TAK / NIE Jeśli tak to jakie i dlaczego?
9. Czy jakieś punkty/zagadnienia należałoby zmienić? TAK / NIE Jeśli tak to jakie i dlaczego? W jaki
sposób?
Załącznik nr 9
Oświadczenie o zapoznaniu się ze Standardami Ochrony Małoletnich
Ja niżej podpisany(-a) oświadczam, że zapoznałem(-am) się z dokumentacją wchodzącą
w skład Polityki Ochrony Dzieci obowiązującą w Kids Care i przyjmuję ją
do realizacji.
………………………….……….
(data, podpis)
Skontaktuj się z nami
W celu umówienia wizyty prosimy o kontakt telefoniczny lub mailowy.
Agnieszka Stefaniak-Szołyga tel. 600 923 353