POLITYKA OCHRONY DZIECI  W GABINECIE KIDS CARE

Uważność

Pełne angażowanie w proces terapeutyczny.

Relacja

Stworzenie  więzi, w której dziecko jest bezpieczne, dostrzeżone, ukojone i pewne 

Komunikacja

Charakteryzująca się responsywnością, zauważaniem i akceptowaniem uczuć oraz emocji dziecka.

POLITYKA OCHRONY DZIECI  W GABINECIE KIDS CARE

PREAMBUŁA

Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników Gabinetu Kids Care

jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Członkowie personelu traktują

dziecko z szacunkiem oraz uwzględniają jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez

członków personelu wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie. Personel, realizując

te cele, działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych placówki oraz

swoich kompetencji. Zapewniając tym samym bezpieczeństwo dzieciom, dbałość o ich dobro,

uwzględnianie ich potrzeb i podejmowanie działań w ich interesie.

ROZDZIAŁ I

Objaśnienie terminów

§ 1.

1. Personelem/pracownikiem lub członkiem personelu jest osoba zatrudniona na

podstawie umowy o pracę, umowy cywilnoprawnej,  inne podmioty prowadzące

działalność gospodarczą wykonujące usługi dla Kids Care , a także studenci i stażyści.

2. Kierownictwem placówki jest osoba, która w strukturze danej organizacji

zgodnie w obowiązującym prawem i/lub wewnętrznymi dokumentami jest uprawniona

do podejmowania decyzji o działaniach Gabinetu

3. Małoletnim – dzieckiem jest każda osoba do ukończenia 18 roku życia.

4. Opiekunem dziecka jest osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności

jego rodzic lub opiekun prawny. W myśl niniejszego dokumentu opiekunem jest

również rodzic zastępczy.

5. Zgoda rodzica dziecka oznacza zgodę obojga rodziców/opiekunów dziecka, chyba, że

orzeczenie Sądu Rodzinnego stanowi inaczej.

6. Przez krzywdzenie dziecka należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu

karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym członka personelu

placówki lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie.

7. Osoba odpowiedzialna za Politykę Ochrony Dzieci przed krzywdzeniem to wyznaczony

przez dyrekcję placówki członek personelu sprawujący nadzór nad realizacją

Standardów Ochrony Dzieci przed krzywdzeniem w placówce.

8. Dane osobowe dziecka to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka.

ROZDZIAŁ II

Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki krzywdzenia dzieci

§ 2.

1. Personel organizacji posiada wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwraca

uwagę na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia dzieci.

2. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka personel organizacji podejmuje

rozmowę z opiekunami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia
i motywując ich do szukania dla siebie pomocy.

3. Personel monitoruje sytuację i dobrostan dziecka.

4. Personel zna i stosuje zasady bezpiecznych relacji personel–dziecko i dziecko–dziecko

ustalone w placówce. Zasady stanowią Załącznik [3]. do niniejszej Polityki.

5. Rekrutacja personelu odbywa się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji personelu.

Zasady stanowią Załącznik [1] do niniejszej Polityki.

ROZDZIAŁ II

Procedury interwencji w przypadku zagrożenia bezpieczeństwa dziecka

§3.

1. Zagrożenie bezpieczeństwa dzieci może przybierać różne formy, z wykorzystaniem

różnych sposobów kontaktu i komunikowania.

2. Na potrzeby niniejszego dokumentu przyjęto następującą kwalifikację zagrożenia

bezpieczeństwa dzieci:

a) popełniono przestępstwo na szkodę dziecka (np. wykorzystanie seksualne,

znęcanie się nad dzieckiem),

b) doszło do innej formy krzywdzenia, niebędącej przestępstwem, takiej jak np. krzyk,

kary fizyczne, poniżanie,

c) doszło do zaniedbania potrzeb życiowych dziecka (np. związanych z żywieniem,

higieną czy zdrowiem).

3. Na potrzeby niniejszego dokumentu wyróżniono procedury interwencji w przypadku

podejrzenia działania na szkodę dziecka przez:

a) osoby dorosłe (personel, inne osoby trzecie, rodziców/opiekunów prawnych),

b) inne dziecko.

§ 4.

1. W przypadku powzięcia przez członka personelu podejrzenia, że dziecko jest

krzywdzone, lub zgłoszenia takiej okoliczności przez dziecko lub opiekuna dziecka,

członek personelu ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania

uzyskanej informacji kierownictwu placówki. Notatka może mieć formę pisemną lub

mailową.

2. Interwencja prowadzona jest przez kierownictwo placówki, który może wyznaczyć na

stałe do tego zadania inną osobę. W przypadku wyznaczenia takiej osoby jej dane (imię,

nazwisko, email, telefon) zostaną podane do wiadomości personelu, dzieci
i opiekunów.

3. W przypadku wyznaczenia innej osoby do prowadzenia interwencji pod pojęciem

„kierownictwa placówki” należy rozumieć osobę odpowiedzialną za prowadzenie

interwencji.

4. Jeżeli zgłoszono krzywdzenie ze strony osoby wyznaczonej do prowadzenia interwencji,

wówczas interwencja prowadzona jest przez zarząd organizacji.

5. Jeżeli zgłoszono krzywdzenie ze strony zarządu organizacji, a nie została wyznaczona

osoba do prowadzenia interwencji, wówczas działania opisane w niniejszym rozdziale

podejmuje osoba, która dostrzegła krzywdzenie lub do której zgłoszono podejrzenie

krzywdzenia.

6. Do udziału w interwencji można doprosić specjalistów, w szczególności psychologów

i pedagogów, celem skorzystania z ich pomocy przy rozmowie z dzieckiem o trudnych

doświadczeniach.

7. Kierownictwo placówki informuje opiekunów o obowiązku zgłoszenia podejrzenia

krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji (prokuratura/policja lub sąd rodzinnoopiekuńczy, lub najbliższy ośrodek pomocy społecznej).

8. Po poinformowaniu opiekunów zgodnie z punktem poprzedzającym, zarząd organizacji

składa zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa do prokuratury/policji lub wniosek

o wgląd w sytuację rodziny do sądu rejonowego [Załącznik nr 4.], wydziału rodzinnego

i nieletnich, ośrodka pomocy społecznej.

9. Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych w punkcie

poprzedzającym.

10. Z przebiegu każdej interwencji sporządza się kartę interwencji, której wzór stanowi

[Załącznik nr 5] do niniejszej Polityki. Kartę załącza się do rejestru interwencji

prowadzonego przez organizację.

§ 5

1. W przypadku podejrzenia, że życie dziecka jest zagrożone lub grozi mu ciężki

uszczerbek na zdrowiu należy niezwłocznie poinformować odpowiednie służby (policja,

pogotowie ratunkowe), dzwoniąc pod numer 112 lub 998 (pogotowie).

Poinformowania służb dokonuje członek personelu, który pierwszy powziął informację

o zagrożeniu i następnie wypełnia kartę interwencji.

§ 6.

Krzywdzenie przez osobę dorosłą

1. W przypadku gdy zgłoszono krzywdzenie dziecka kierownictwo placówki przeprowadza

rozmowę z dzieckiem i innymi osobami mającymi lub mogącymi mieć wiedzę 

o zdarzeniu i o osobistej (rodzinnej, zdrowotnej) dziecka, w szczególności jego

opiekunami. Kierownictwo placówki stara się ustalić przebieg zdarzenia, ale także

wpływ zdarzenia na zdrowie psychiczne i fizyczne dziecka. Ustalenia są spisywane na

karcie interwencji.

2. Kierownictwo placówki organizuje spotkanie/a z opiekunami dziecka, którym

przekazuje informacje o zdarzeniu oraz o potrzebie/możliwości skorzystania ze

specjalistycznego wsparcia, w tym u innych organizacji lub służb.

3. W przypadku, gdy wobec dziecka popełniono przestępstwo kierownictwo placówki

sporządza zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa i przekazuje je do

właściwej miejscowo policji lub prokuratury. W przypadku, gdy z rozmowy
z opiekunami wynika, że nie są oni zainteresowani pomocą dziecku, ignorują zdarzenie

lub w inny sposób nie wspierają dziecka, które doświadczyło krzywdzenia kierownictwo

placówki sporządza wniosek o wgląd w sytuację rodziny, który kieruje do właściwego

sądu rodzinnego.

4. W przypadku, gdy z przeprowadzonych ustaleń wynika, że opiekun dziecka zaniedbuje

jego potrzeby psychofizyczne lub rodzina jest niewydolna wychowawczo (np. dziecko

chodzi w nieadekwatnych do pogody ubraniach, opuszcza miejsce zamieszkania bez

nadzoru osoby dorosłej), rodzina stosuje przemoc wobec dziecka (rodzic/inny

domownik krzyczy na dziecko, stosuje klapsy lub podobne rodzajowo kary fizyczne),

należy poinformować właściwy ośrodek pomocy społecznej o potrzebie pomocy

rodzinie, gdy niespełnianie potrzeb wynika z sytuacji ubóstwa, bądź – w przypadku

przemocy i zaniedbania konieczności wszczęcia procedury „Niebieskiej Karty”.

5. W przypadku gdy zgłoszono krzywdzenie dziecka przez członka personelu organizacji,

wówczas osoba ta zostaje odsunięta od wszelkich form kontaktu z dziećmi (nie tylko

dzieckiem pokrzywdzonym) do czasu wyjaśnienia sprawy.

6. W przypadku gdy członek personelu organizacji dopuścił się wobec dziecka innej formy

krzywdzenia niż popełnienie przestępstwa na jego szkodę, kierownictwo placówki

powinno zbadać wszystkie okoliczności sprawy, w szczególności wysłuchać osobę

podejrzewaną o krzywdzenie, dziecko oraz innych świadków zdarzenia. W sytuacji gdy

naruszenie dobra dziecka jest znaczne, w szczególności gdy doszło do dyskryminacji lub

naruszenia godności dziecka, należy rozważyć rozwiązanie stosunku prawnego z osobą,

która dopuściła się krzywdzenia, lub zarekomendować takie rozwiązanie

zwierzchnikom tej osoby. Jeżeli osoba, która dopuściła się krzywdzenia, nie jest

bezpośrednio zatrudniona przez Gabinet Kids Care lecz przez podmiot trzeci,

wówczas należy zarekomendować zakaz wstępu tej osoby na teren organizacji, a w razie

potrzeby rozwiązać umowę z instytucją współpracującą. Wszystkie osoby, które w

związku z wykonywaniem obowiązków służbowych powzięły informację o krzywdzeniu

dziecka lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji

w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach

działań interwencyjnych.

7. W przypadku gdy podejrzenie zagrożenia bezpieczeństwa dziecka zgłosili opiekunowie

dziecka, a podejrzenie to nie zostało potwierdzone, należy o tym fakcie poinformować

opiekunów dziecka na piśmie.

§ 7.

Krzywdzenie rówieśnicze

1. W przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez inne dziecko przebywające w

organizacji (np. na zajęciach grupowych) należy przeprowadzić rozmowę z dzieckiem

podejrzewanym o krzywdzenie oraz jego opiekunami, a także oddzielnie z dzieckiem

poddawanym krzywdzeniu i jego opiekunami. Ponadto należy porozmawiać z innymi

osobami mającymi wiedzę o zdarzeniu. W trakcie rozmów należy dążyć do ustalenia

przebiegu zdarzenia, a także wpływu zdarzenia na zdrowie psychiczne i fizyczne dziecka

krzywdzonego. Ustalenia są spisywane na karcie interwencji. Dla dziecka krzywdzącego

oraz krzywdzonego sporządza się oddzielne karty interwencji.

2. Wspólnie z opiekunami dziecka krzywdzącego należy opracować plan naprawczy, celem

zmiany niepożądanych zachowań.

3. Z opiekunami dziecka poddawanego krzywdzeniu należy opracować plan zapewnienia

mu bezpieczeństwa, włączając w ten plan sposoby odizolowania go od źródeł

zagrożenia. W trakcie rozmów należy upewnić się, że dziecko podejrzewane o

krzywdzenie innego dziecka samo nie jest krzywdzone przez opiekunów, innych

dorosłych bądź inne dzieci. W przypadku potwierdzenia takiej okoliczności należy

podjąć interwencję także w stosunku do tego dziecka.

4. W przypadku, gdy dziecko krzywdzące nie uczestniczy w działaniach organizacji należy

porozmawiać z dzieckiem poddawanym krzywdzeniu, innymi osobami mającymi

wiedzę o zdarzeniu, a także z opiekunami dziecka krzywdzonego celem ustalenia

przebiegu zdarzenia, a także wpływu zdarzenia na zdrowie psychiczne i fizyczne

dziecka. Zarząd organizacji organizuje spotkanie/a z opiekunami dziecka, którym

przekazuje informacje o zdarzeniu oraz o potrzebie/możliwości skorzystania ze

specjalistycznego wsparcia, w tym u innych organizacji lub służb oraz o sposobach

reakcji na zdarzenie (poinformowanie sądu rodzinnego, poinformowanie szkoły,

poinformowanie opiekunów dziecka krzywdzącego).

5. Jeżeli osobą podejrzewaną o krzywdzenie jest dziecko w wieku od 13 do 17 lat, a jego

zachowanie stanowi czyn karalny, należy ponadto poinformować właściwy miejscowo

sąd rodzinny lub policję poprzez pisemne zawiadomienie.

6. Jeżeli osobą podejrzewaną o krzywdzenie jest dziecko powyżej lat 17, a jego

zachowanie stanowi przestępstwo, wówczas należy poinformować właściwą

miejscowo jednostkę policji lub prokuratury poprzez pisemne zawiadomienie.

ROZDZIAŁ IV

Zasady ochrony wizerunku dziecka

§ 8.

1. Organizacja zapewnia najwyższe standardy ochrony danych osobowych dzieci zgodnie

z obowiązującymi przepisami prawa.

2. Organizacja, uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych,

zapewnia ochronę wizerunku dziecka.

3. Wytyczne dotyczące zasad publikacji wizerunku dziecka stanowią Załącznik [7] do

niniejszej Polityki.

§ 9.

1. Personelowi organizacji nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania

wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na terenie

organizacji bez pisemnej zgody opiekuna dziecka.

2. W celu uzyskania zgody, o której mowa powyżej, personel organizacji może

skontaktować się z opiekunem dziecka i ustalić procedurę uzyskania zgody.

Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych do

opiekuna dziecka – bez wiedzy i zgody tego opiekuna.

3. Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak: zgromadzenie,

krajobraz, publiczna impreza, zgoda opiekuna na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest

wymagana.

§ 10.

1. Upublicznienie przez członka personelu wizerunku dziecka utrwalonego w

jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody

opiekuna dziecka. Dobrą praktyką jest również pozyskiwanie zgód samych dzieci.

2. Pisemna zgoda, o której mowa w ust. 1., powinna zawierać informację, gdzie będzie

umieszczony zarejestrowany wizerunek i w jakim kontekście będzie wykorzystywany

(np. że umieszczony zostanie na stronie www.youtube.com w celach promocyjnych).

ROZDZIAŁ V

Zasady dostępu dzieci do internetu

§ 10

1. Na terenie placówki nie ma możliwości skorzystania z sieci internetowej przez osoby

inne niż personel.

2. Korzystanie z internetu przez dzieci odbywa się wyłącznie pod opieką rodzica, który

jako jedyna osoba ma możliwość udostępnić dziecku dostęp do internetu z własnych

źródeł.

3. Personel placówki nie może udostępniać dziecku urządzenia z dostępem do internetu,

a w szczególności prywatnego telefonu, komputera lub tabletu.

4. Podczas zajęć z dziećmi dopuszczalne jest stosowanie programów i aplikacji cyfrowych

z dostępem do internetu wyłącznie przez personel placówki, a jedynym uzsadnieniem

jest realizacja celów terapeutycznych.

ROZDZIAŁ VI

Monitoring stosowania polityki

§ 11.

1. Kierownictwo placówki wyznacza Natalię Kamińską jako osobę odpowiedzialną za Politykę ochrony dzieci w Gabinecie. 

2. Osoby, o których mowa w punkcie poprzedzającym, są odpowiedzialne za

monitorowanie realizacji Polityki, za reagowanie na sygnały naruszenia Polityki i

prowadzenie rejestru zgłoszeń oraz za proponowanie zmian w Polityce.

3. Osoba, o których mowa w ust. 1 niniejszego paragrafu, przeprowadzają wśród

personelu organizacji, raz na 12 miesięcy, ankietę monitorującą poziom realizacji

Polityki. Wzór ankiety stanowi Załącznik [8] do niniejszej Polityki.

4. W ankiecie personel może proponować zmiany Polityki oraz wskazywać naruszenia

Polityki w organizacji.

5. Osoby, o których mowa w ust. 1 niniejszego paragrafu, dokonują opracowania ankiet

wypełnionych przez członków personelu. Sporządza na tej podstawie raport z

monitoringu, który następnie przekazuje kierownictwu placówki.

6. Kierownictwo placówki wprowadza do Polityki niezbędne zmiany i ogłasza

personelowi, dzieciom i ich opiekunom nowe brzmienie Polityki

ROZDZIAŁ VII

Przepisy końcowe

§ 12.

1. Polityka wchodzi w życie z dniem jej ogłoszenia.

2. Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla personelu organizacji, dzieci i ich

opiekunów, w szczególności poprzez wywieszenie w miejscu ogłoszeń dla personelu lub

poprzez przesłanie jej tekstu drogą elektroniczną oraz poprzez zamieszczenie na stronie

internetowej i wywieszenie w widocznym miejscu w siedzibie, również w wersji

skróconej, przeznaczonej dla dzieci.

ZAŁĄCZNIKI

1. Zasady bezpiecznej rekrutacji personelu

1) Standardem jest rekrutacja pracowników odbywająca się zgodnie z zasadami bezpiecznej

rekrutacji, a pracodawca dąży do jak najlepszej weryfikacji kwalifikacji kandydata, w tym

stosunek do wartości podzielanych przez placówkę, takich jak ochrona praw dzieci i

szacunek do ich godności.

2) Gabinet Kids Care  dba, aby osoby w niej pracujące posiadały odpowiednie kwalifikacje

do pracy z dziećmi oraz nie stanowili dla nich zagrożenia.

3) W każdym przypadku Kids Care  musi posiadać dane pozwalające

zidentyfikować osobę przez nią zatrudnioną, niezależnie od podstawy zatrudnienia, tj, imię

(imiona) i nazwisko, datę urodzenia oraz dane kontaktowe osoby zatrudnianej.

4) Zgodnie z art. 21 Ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępstwami na tle seksualnym

osoba zatrudniająca przed zawarciem umowy sprawdza kandydata w Rejestrze Sprawców

Przestępstw na Tle Seksualnym1 (rejestr z dostępem ograniczonym) oraz w Rejestrze osób,

w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw wyjaśniania przypadków czynności

skierowanych przeciwko wolności seksualnej i obyczajności wobec małoletniego poniżej lat

15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze (dostęp: rps.ms.gov.pl, po założeniu profilu

placówki). Sprawdzenie w rejestrze sprawców dokumentuje się wydrukiem informacji

zwrotnej wygenerowanej z Rejestru, a figurowanie w Rejestrze wyklucza możliwość

zatrudnienia kandydata.

5) Pracodawca jest zobowiązany do domagania się od osoby zatrudnianej przed

dopuszczeniem do wykonywania czynności z małoletnimi w szkole, zaświadczenia z

Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności w zakresie przestępstw określonych w rozdziale

XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w Ustawie o

przeciwdziałaniu narkomanii.

6) Kandydat/kandydatka składa oświadczenia o posiadaniu przez niego/nią pełnej zdolności

do czynności prawnych i korzystaniu z praw publicznych; o niekaralności oraz o toczących

1 Aby sprawdzić osobę w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym potrzebne są następujące dane

kandydata/-tki: imię i nazwisko; data urodzenia; PESEL; nazwisko rodowe; imię ojca; imię matki.

Zaświadczenia z KRK można domagać się wyłącznie w przypadkach, gdy przepisy prawa wprost wskazują, że

pracowników w zawodach lub na danych stanowiskach obowiązuje wymóg niekaralności – Wymóg niekaralności

obowiązuje m.in. nauczycieli, w tym nauczycieli zatrudnionych w placówkach publicznych oraz niepublicznych.

Z kolei ustawa o pracownikach samorządowych nie nakłada obowiązku przedstawienia informacji z KRK przed

nawiązaniem stosunku pracy.

Dotyczy przestępstw przeciwko życiu i zdrowiu, przeciwko wolności seksualnej i obyczajności,

handlu ludźmi, znęcania się.

się postępowaniach przygotowawczych, sądowych i dyscyplinarnych zgodnie ze wzorem

z załącznika nr 2.

7) Jeżeli osoba posiada obywatelstwo inne niż polskie przedkłada pracodawcy:

a) informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów działalności

zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi, bądź informację z

rejestru karnego, jeżeli prawo tego państwa nie przewiduje wydawania informacji dla

w/w celów;

b) pod rygorem odpowiedzialności karnej, oświadczenie o państwie/ach zamieszkiwania

w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczypospolita Polska i państwo obywatelstwa.

c) jeżeli mieszkała w innych państwach w ciągu 20 lat niż Rzeczypospolita Polska i państwo

obywatelstwa, informację z rejestrów karnych tych państw uzyskiwaną do celów

działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi.

7. Dopuszczalne jest przedłożenie przez kandydata pod rygorem odpowiedzialności karnej

oświadczenia, że prawo danego państwa nie przewiduje wydawania informacji o

niekaralności i/lub nie prowadzi rejestru karnego oraz oświadczenia, że nie był(-a) w tym

państwie prawomocnie skazany(-a).

8. O zawieraniu oświadczeń pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego

oświadczenia świadczy zawarta w ich treści klauzula „Jestem świadomy(-a)

odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”, która zastępuje pouczenie

organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.

9. Oświadczenia, wydruki z rejestrów i zaświadczenia z KRK dołączane są do akt osobowych

pracownika. W przypadku danych z Rejestru osób, w stosunku do których Państwowa

Komisja do spraw wyjaśniania przypadków czynności skierowanych przeciwko wolności

seksualnej i obyczajności wobec małoletniego poniżej 15 lat, wydała postanowienie o

wpisie w Rejestrze, wystarczającym jest wydruk strony internetowej, na której widnieje

komunikat, że sprawdzana osoba nie figuruje w Rejestrze.

10. Placówka może prosić kandydata/kandydatkę o przedstawienie referencji od

poprzedniego pracodawcy lub o podanie kontaktu do osoby, która takie referencje może

wystawić. Podstawą dostarczenia referencji lub kontaktu do byłych pracodawców jest

zgoda kandydata/kandydatki. Niepodanie takich danych w świetle obowiązujących

przepisów nie rodzi dla tej osoby negatywnych konsekwencji.

2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy

95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. U. UE. L. z 2016 r.Nr 119, str. 1 z późn. zm.).

3Art. 22(1) oraz art. 22 (1a) Ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1510).

2.

Oświadczenie o niekaralności

Oświadczenie o niekaralności i zobowiązaniu do przestrzegania

podstawowych zasad ochrony dzieci

………………………………………………………………..

miejsce i data

Ja, ………………………………………………………….. nr PESEL

……………………………………………………………….. oświadczam, że nie byłam/em

skazana/y za przestępstwo przeciwko wolności seksualnej i obyczajności, i

przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego i nie toczy się przeciwko

mnie żadne postępowanie karne ani dyscyplinarne w tym zakresie. Ponadto

oświadczam, że zapoznałam/-em się z zasadami ochrony dzieci obowiązującymi w

……………………………………………………………….. i zobowiązuję się do ich przestrzegania.

…………………………………………………………

(podpis)

3. Zasady bezpiecznych relacji personel – dziecko

1) Podstawową zasadą relacji między małoletnimi a pracownikami Kids Care

jest działanie dla dobra dziecka, z poszanowaniem jego godności, z uwzględnieniem jego

emocji i potrzeb oraz w jego najlepszym interesie.

2) Personel działa wyłącznie w ramach obowiązującego prawa powszechnego oraz swoich

uprawnień i kompetencji.

3) Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi obowiązują wszystkich pracowników,

stażystów, praktykantów i wolontariuszy.

4) Podstawowe standardy określające zasady, o których mowa w ust. 3:

a) Utrzymywanie profesjonalnej relacji z dziećmi i reagowanie względem nich

w sposób niezagrażający, adekwatny do sytuacji.

b) Zachowanie cierpliwości i szacunku w komunikacji z dziećmi, podkreślające

zrozumienie dla uczuć przeżywanych przez nich, nie wymuszające zwierzeń na siłę

i okazujące zainteresowanie, wsparcie i gotowość do rozmowy.

c) Reagowanie w sposób adekwatny do sytuacji i możliwości psychofizycznych

dziecka.

d) Równe traktowanie dzieci bez względu na płeć, orientację seksualną,

niepełnosprawność, status społeczny, kulturowy, religijny i światopogląd.

e) Dzieci należy uświadamiać o możliwości zgłoszenia pracownikowi poczucia

dyskomfortu w jakiejkolwiek sytuacji, wobec konkretnego zachowania czy słów.

f) Fizyczny kontakt z dzieckiem możliwy jest podczas wykonywania zadań

terapeutycznych w zakresie niezbędnym do przeprowadzenia zajęć z szacunkiem i

wrażliwością na reakcje dziecka.

g) Dzieci, które nie potrafią samodzielnie załatwiać potrzeb fizjologicznych: jedzenie,

korzystanie z toalety muszą przebywać pod opieką rodzica/opiekuna (osoba ta musi

znajdować się na terenie placówki, niekoniecznie w gabinecie z dzieckiem), który

pomoże im te czynności wykonać.

h) Na kontakt fizyczny z dzieckiem zgodę musi wyrazić: rodzic/opiekun oraz samo

dziecko w formie werbalnej bądź niewerbalnej, w sytuacji, gdy komunikacja z

dzieckiem jest utrudniona terapeuta powinien uważnie obserwować reakcje

dziecka na proponowane działania.

i) W sytuacji, gdy podczas kontaktu fizycznego dziecko werbalnie lub niewerbalnie

wyraża niechęć wobec danej formy aktywności terapeuta musi tę aktywność

zakończyć.

j) Udział personelu w doskonaleniu zawodowym w zakresie przeciwdziałania

przemocy wobec małoletnich, komunikacji interpersonalnej, diagnozy czynników

ryzyka, świadczących o możliwości stosowania przemocy wobec małoletniego.

k) Użycie siły fizycznej jest dopuszczalne wyłącznie w sytuacji, w której dziecko swoim

działaniem stwarza zagrożenie dla siebie lub innych osób w placówce (np. gdy

uderza głową o podłogę, gryzie, bije, itp.). Używanie siły należy ograniczyć do

niezbędnego minimum.

l) Pracownik powinien panować nad okazywaniem przez siebie emocji.

m) Zajęcia z dzieckiem odbywają się za zamkniętymi drzwiami i w zależności od ustaleń

między rodzicem, dzieckiem i terapeutą, z uwzględnieniem dobra dziecka i realizacji

celu terapeutycznego opiekun jest obecny w sali podczas zajęć lub nie. Ta kwestia

zostaje ustalana indywidualnie.

n) Kontakt z dziećmi odbywa się wyłącznie w godzinach pracy placówki i dotyczy celów

terapeutycznych.

o) Jeśli dziecko i jego rodzice są osobami bliskimi wobec pracownika, zachowuje on

poufność wszystkich informacji dotyczących innych uczniów.

5) W relacji personelu z małoletnimi uczniami niedopuszczalne jest w szczególności:

a) Stosowanie wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie, w tym stosowanie

kar fizycznych, wykorzystywanie relacji władzy lub przewagi fizycznej

(zastraszanie, przymuszanie, groźby).

b) Zawstydzanie, upokarzanie, lekceważenie i obrażanie dzieci, niedopuszczalne jest

używanie przezwisk dzieci.

c) Podnoszenie głosu, krzyczenie na dzieci, wywoływanie u nich lęku.

d) Ujawnianie informacji wrażliwych (wizerunek, informacja o sytuacji rodzinnej,

medycznej, prawnej itp.) dotyczących dziecka wobec osób nieuprawnionych.

e) Zachowywanie się w obecności dziecka w sposób niestosowny, np. poprzez

używanie słów wulgarnych, czynienie obraźliwych uwag oraz nawiązywanie w

wypowiedziach do atrakcyjności seksualnej.

f) Nawiązywanie z dzieckiem jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych,

ani składanie mu propozycji o nieodpowiednim charakterze, kierowanie do niego

seksualnych komentarzy, żartów, gestów oraz udostępnianie uczniom treści

erotycznych i pornograficznych, bez względu na ich formę.

g) Utrwalanie wizerunku dziecka (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla

potrzeb prywatnych pracownika.

h) Proponowanie dzieciom alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych

substancji psychoaktywnych, spożywanie ich wspólnie z dziećmi lub w ich

obecności.

4. Zasady bezpiecznych relacji dziecko – dziecko

1) Personel podczas zajęć dba o dobro i bezpieczeństwo każdego z dzieci poprzez

przestrzeganie zasad:

a) Dzieci biorą udział w zajęciach grupowych wyłącznie za zgodą rodzica/opiekuna

prawnego.

b) Dobór osób do grupy zajęciowej powinien uwzględniać możliwości dzieci oraz

ryzyko wystąpienia zachowań ryzykownych (bicie, gryzienie, uderzanie, itp.)

c) Podczas zajęć terapeuta na bieżąco monitoruje zachowanie się dzieci wobec

siebie i dba by relacje te przebiegały w sposób bezpieczny dla wszystkich

uczestników spotkania.

d) W sytuacji, gdy rodzic lub terapeuta zgłasza prawdopodobieństwo wystąpienia

zachowań zagrażających bezpieczeństwu, rodzic lub opiekun prawny powinien

przebywać na terenie placówki w trakcie ich trwania. W sytuacji zagrożenia

terapeuta zobowiązany jest do informowania rodzica o sytuacji oraz

zaangażowania go w pomoc i ew. ukojenie dziecka.

5.

Wzór wniosku o wgląd w sytuację rodziny

miejscowość, data

Sąd Rejonowy  w …………………………….

Wydział Rodzinny i Nieletnich

adres sądu

Wnioskodawca: imię i nazwisko osoby zgłaszającej

adres osoby zgłaszającej

Uczestnicy postępowania: imiona i nazwiska rodziców

adres zamieszkania rodziny

rodzice małoletniego: imię i nazwisko dziecka

Wniosek o wgląd w sytuację dziecka

Niniejszym wnoszę o wgląd w sytuację małoletniego ………………… (imię i nazwisko dziecka, adres

zamieszkania) i wydanie odpowiednich zarządzeń opiekuńczych.

Uzasadnienie

Tutaj należy opisać niepokojące sytuacje, co sprawiło, że zdecydowaliśmy się na podjęcie interwencji,

dlaczego uważamy, że dobro dziecka jest zagrożone.

Można zamieścić informacje o osobach, które były/są świadkami niepokojących zdarzeń.

W związku z powyższym, wnoszę o wydanie odpowiednich zarządzeń w celu zabezpieczenia

dobra małoletniego dziecka.

podpis składającego wniosek

4 Wniosek należy złożyć do sądu właściwego ze względu na miejsce zamieszkania dziecka.

6. Wzór Karty interwencji

1. Imię i nazwisko dziecka

2. Przyczyna interwencji (forma krzywdzenia):

3. Osoba zawiadamiająca o podejrzeniu krzywdzenia:

4. Opis podjętych działań (innych niż

interwencja)

Data: Działanie:

5. Spotkania z rodzicami/opiekunami prawnymi dziecka:

Data: Opis spotkania:

6. Forma podjętej interwencji

(Zakreślić właściwie):

• Zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa

• Wniosek o wgląd w sytuację rodziny

• Inny jaki:

7. Dane dotyczące interwencji (nazwa

organu, do którego zgłoszono interwencję) i data interwencji

8. Wyniki interwencji: działania

organów wymiaru

sprawiedliwości, jeśli organizacja

uzyskała informacje

o wynikach działania

własnego/działania rodziców/

opiekunów prawnych

Data: Działanie:

7. Zasady publikowania wizerunku dziecka

Zasady ochrony wizerunku i danych osobowych dzieci 

Zasady powstały w oparciu o obowiązujące przepisy prawa.

1) Nasze wartości:

a) W naszych działaniach kierujemy się odpowiedzialnością i rozwagą wobec utrwalania,

przetwarzania, używania i publikowania wizerunków dzieci.

b) Dzielenie się zdjęciami i filmami z naszych aktywności służy celebrowaniu sukcesów

dzieci,dokumentowaniu naszych działań i zawsze ma na uwadze bezpieczeństwo dzieci.

c) Wykorzystujemy zdjęcia/nagrania pokazujące szeroki przekrój dzieci – chłopców i

dziewczęta, dzieci w różnym wieku, o różnych uzdolnieniach, stopniu sprawności i

reprezentujące różne grupy etniczne.

d) Dzieci mają prawo zdecydować, czy ich wizerunek zostanie zarejestrowany i w jaki

sposób zostanie przez nas użyty.

e) Zgoda rodziców/opiekunów prawnych na wykorzystanie wizerunku ich dziecka jest

tylko wtedy wiążąca, jeśli dzieci i rodzice/opiekunowie prawni zostali poinformowani
o sposobie wykorzystania zdjęć/nagrań i ryzyku wiążącym się z publikacją wizerunku.

2) Dbamy o bezpieczeństwo wizerunków dzieci poprzez:

a) Pytanie o pisemną zgodę rodziców/opiekunów prawnych oraz o zgodę dzieci przed

zrobieniem i publikacją zdjęcia/nagrania.

b) Udzielenie wyjaśnień, do czego wykorzystamy zdjęcia/nagrania i w jakim kontekście,

jak będziemy przechowywać te dane i jakie potencjalne ryzyko wiąże się z publikacją

zdjęć/nagrań online.

c) Unikanie podpisywania zdjęć/nagrań informacjami identyfikującymi dziecko z imienia

i nazwiska. Jeśli konieczne jest podpisanie dziecka używamy tylko imienia.

d) Rezygnację z ujawniania jakichkolwiek informacji wrażliwych o dziecku dotyczących

m.in.stanu zdrowia, sytuacji materialnej, sytuacji prawnej i powiązanych z wizerunkiem

dziecka.

e) Zmniejszenie ryzyka kopiowania i niestosownego wykorzystania zdjęć/nagrań dzieci

poprzez przyjęcie zasad:

• wszystkie dzieci znajdujące się na zdjęciu/nagraniu muszą być ubrane, a sytuacja

zdjęcia/nagrania nie jest dla dziecka poniżająca, ośmieszająca, ani nie ukazuje go

w negatywnym kontekście,

• zdjęcia/nagrania dzieci powinny się koncentrować na czynnościach wykonywanych

przez dzieci (a nie np. na ich wyglądzie),

f) Rezygnację z publikacji zdjęć dzieci, nad którymi nie sprawujemy już opieki, jeśli one

lub ich rodzice/opiekunowie prawni nie wyrazili zgody na wykorzystanie zdjęć po

zakończeniu współpracy z naszą placówką.

g) Przyjęcie zasady, że wszystkie podejrzenia i problemy dotyczące niewłaściwego

rozpowszechniania wizerunków dzieci należy rejestrować i zgłaszać dyrekcji placówki,

podobnie jak inne niepokojące sygnały dotyczące zagrożenia bezpieczeństwa dzieci.

3) Rejestrowanie wizerunków dzieci do użytku Gabinetu Kids Care

W sytuacjach, w których nasza placówka rejestruje wizerunki dzieci do własnego użytku,

deklarujemy, że:

a) Zgoda rodziców/opiekunów prawnych na rejestrację wydarzenia zostaje wyrażona lub

nie na początku procesu terapeutycznego i w każdej chwili może być zmieniona.

b) Zgoda zostaje wyrażona na nagrywanie podczas całego procesu terapeutycznego, jeśli

terapeuta ma zaplanowane nagrywanie danego spotkania, to powinien poinformować

o tym rodzica. Ze względu na spontaniczność sytuacji nagrywania nie zawsze będzie to

możliwe, jednak po spotkaniu terapeutycznym, na którym dziecko było nagrywane

terapeuta musi poinformować rodzica/opiekuna o tym fakcie i dodatkowo uzyskać

ustną zgodę na publikacje lub wykorzystanie w celach szkoleniowych nagrań.

c) Wykorzystanie, przetwarzanie i publikowanie zdjęć/nagrań zawierających wizerunki

dzieci i osób dorosłych wymaga udzielenia zgody przez te osoby, w przypadku dzieci –

przez ich rodziców/opiekunów prawnych.

8. Monitorowanie standardów realizacji polityki

Ankieta monitorująca poziom realizacji polityki ochrony dzieci w Kids Care

1. Czy znasz dokument Polityka ochrony dzieci? TAK / NIE

2. Czy zapoznałeś/łaś się z treścią tego dokumentu? TAK / NIE

3. Czy stosujesz w swojej pracy Politykę? TAK / NIE

4. Czy w Twoim miejscu pracy, według Twojej oceny, przestrzegana jest Polityka ochrony dzieci przed

krzywdzeniem? TAK / NIE

5. Czy zaobserwowałeś/łaś naruszenie Polityki w swoim miejscu pracy? TAK / NIE

6. Czy masz jakieś uwagi/poprawki do Polityki? TAK / NIE Jeśli tak to jakie?

7. Jakie punkty/zagadnienia należałoby do niej włączyć? Dlaczego? Jakie regulacje proponujesz?

8. Czy jakieś punkty/zagadnienia należałoby usunąć? TAK / NIE Jeśli tak to jakie i dlaczego?

9. Czy jakieś punkty/zagadnienia należałoby zmienić? TAK / NIE Jeśli tak to jakie i dlaczego? W jaki

sposób?

Załącznik nr 9

Oświadczenie o zapoznaniu się ze Standardami Ochrony Małoletnich

Ja niżej podpisany(-a) oświadczam, że zapoznałem(-am) się z dokumentacją wchodzącą

w skład Polityki Ochrony Dzieci obowiązującą w Kids Care  i przyjmuję ją

do realizacji.

………………………….……….

(data, podpis)

Skontaktuj się z nami

W celu umówienia wizyty prosimy o kontakt telefoniczny lub mailowy.

Agnieszka Stefaniak-Szołyga tel. 600 923 353