Trudności w karmieniu i jedzeniu. Diagnoza jako mapa dla terapii karmienia i jedzenia wg standardu Szkoły Terapii Karmienia Od Pestki do Ogryzka.
Uważność
Pełne angażowanie w proces terapeutyczny.
Relacja
Stworzenie więzi, w której dziecko jest bezpieczne, dostrzeżone, ukojone i pewne.
Komunikacja
Charakteryzująca się responsywnością, zauważaniem i akceptowaniem uczuć oraz emocji dziecka.
Trudności w karmieniu i jedzeniu. Diagnoza jako mapa dla terapii karmienia i jedzenia wg standardu Szkoły Terapii Karmienia Od Pestki do Ogryzka.
Szkolenie stacjonarne
Prowadzące:
Marta Baj-Lieder – logopeda wczesnej interwencji, pedagog, terapeuta Integracji Sensorycznej, nauczyciel masażu Shantali/ Shantali Special Care, terapeuta karmienia, jedyny w Polsce terapeuta metody SOS Approach to Feeding, właściciel Centrum Terapii LOGOP w Gdańsku, współzałożyciel Szkoły Terapii Karmienia Od Pestki do Ogryzka® i Wydawnictwa Pestka i Ogryzek®
Renata Ulman-Bogusławska – psycholog dziecięcy, logopeda, terapeuta Integracji Sensorycznej, terapeuta wczesnej interwencji i wspomagania rozwoju dziecka z grupy wysokiego ryzyka, terapeuta karmienia, Certyfikowany Instruktor masażu Shantali dla niemowląt, w trakcie szkolenia z terapii traumy oraz psychoterapii systemowej indywidualnej i rodzinnej; właściciel Gabinetu Terapii Dziecięcej SENSUUM w Warszawie, współzałożyciel Szkoły Terapii Karmienia Od Pestki do Ogryzka®i Wydawnictwa Pestka i Ogryzek®
Termin: 23.11.2024
9.00-18.00
Kwota: 1200 zł
Program szkolenia:
Blok I. Diagnoza zaburzeń karmienia jako mapa
1) Diagnoza trudności w karmieniu i jedzeniu –
Plan konsultacji diagnostycznej dziecka i rodziny;
– wywiad kliniczny z rodzicami dziecka
- Kwestionariusz funkcji pokarmowych Szkoły Terapii Karmienia Od Pestki do Ogryzka®
- Formularz dla nauczyciela Szkoły Terapii Karmienia Od Pestki do Ogryzka®
- Kwestionariusz TERAZ (…) Szkoły Terapii Karmienia Od Pestki do Ogryzka®
- Krótki Inwentarz dla lekarza Szkoły Terapii Karmienia Od Pestki do Ogryzka®
- Dziennik karmienia/ jedzenia Szkoły Terapii Karmienia Od Pestki do Ogryzka®
- Lista produktów. które dziecko uwzględnia w swojej diecie®
- Kwestionariusz dla nauczyciela żłobka/ przedszkola oraz dla nauczyciela szkoły®
– obserwacja dziecka (globalna) i jej niezbędne aspekty
– analiza materiału filmowego (nagranie na potrzeby konsultacji) – Arkusz oceny funkcji
karmienia i jedzenia/ JAK PROWADZIĆ OBSERWACJĘ Szkoła Terapii Karmienia Od Pestki do
Ogryzka®
– kondycja psychologiczna rodzica i rodziny
2) Diagnoza różnicowa – czyli o rozpoznaniu problemu by skutecznie dojść do celu terapii
– zespół ARFID
– wybiórczość pokarmowa o podłożu sensoryczno – motorycznym
– neofobia
– awersja pokarmowa
– dzieci z diagnozą spectrum autyzmu
– PICA
3) Przyjmowanie pokarmu w okresie noworodkowym i niemowlęcym
– baza do rozwoju umiejętności i kompetencji dziecka;
- a) Diagnoza Mouthing – dlaczego nie wszystkie dzieci wkładają rączki do buzi. Etapy rozwoju
Mouthing;
- b) Ocena gotowości do podjęcia doustnego przyjmowania pokarmów – bezpieczeństwo kliniczne
dziecka (ocena przed podjęciem karmienia, ocena w trakcie karmienia, ocena po jego zakończeniu)
4) Dotychczasowe doświadczenie kliniczne dziecka; trauma wczesnodziecięca – Historie małych pacjentów
– symptomy, które powinny niepokoić
– traumatyczne doświadczenia dziecka – źródła ekspozycji na traumę
– strategie radzenia sobie z traumą
– karmienie/ jedzenie jest relacją
5) Karmienie piersią, karmienie butelką – strategie rozwiązywania trudności – Historie małych pacjentów
6) Pozycjonowanie – podstawa czy/ i pasujący element układanki?
7) Skrócone wędzidełko wargi górnej i skrócone wędzidełko podjęzykowe – przeszkoda czy fanaberia? Skutki odległe i skutki natychmiastowe.
Sposób postępowania.
8) Jedzenie palcami – funkcja poprzedzająca jedzenie łyżeczką jako droga do samodzielności.
9) „Jedzenie to nie jest bułka z masłem?” – Przyczyny trudności z przejściem z pokarmów płynnych na pokarmy zwarte.
10) Łyżeczka – kryteria, trudności. Łyżeczka do karmienia/ łyżeczka do samodzielnego jedzenia – kryteria oceny. Trudności z poborem pokarmu z łyżeczki. Metody poboru pokarmów z łyżeczki.
11) Kubek otwarty – kryteria, trudności. Trudności picia z kubka otwartego.
12) Kubek niekapek – a może jednak? ☺ Historia powstania kubka niekapka.
Mechanizm poboru picia z kubka niekapka. Czy istnieje alternatywa?
13) Słomka – kryteria, trudności
14) Papka, pokarm stały, płyn – kryteria, trudności
15) Kiedy jedzenie boli…
16) Kiedy odejść od zasady?
Blok II. Terapia zaburzeń karmienia – baza i podstawa; jaki jest nadrzędny cel terapii karmienia i jedzenia
1) Terapia zaburzeń karmienia – filozofia Szkoły Terapii Karmienia Od Pestki do Ogryzka®. Wieża z klocków®;
2) Style karmienia, podział odpowiedzialności – karmienie jest rodzicielstwem wg Ellyn Satter – jak wygląda karmienie responsywne i czy jest propozycją dla każdej rodziny
Blok III. Schemat analizy filmów – część diagnostyczno – terapeutyczna
– ARKUSZ OBSERWACJI MAŁEGO DZIECKA – schemat analizy filmów – jak interpretować
zachowanie dziecka? – propozycja naszej Szkoły
– analiza zachowań pacjentów
– obserwacja procesu karmienia
– diagnostyka trudności małego dziecka
– Historie małych pacjentów – prezentacja nagrań filmowych.
Zaliczkę w wysokości 500 zł należy przesłać w dniu zapisu na szkolenie.
Resztę kwoty należy przesłać do 20.06.2024
Nr konta : Zrelacjonujmy 97 1090 2590 0000 0001 5530 6212
Poznaj naszą ofertę szkoleń
Skontaktuj się z nami
W celu umówienia wizyty prosimy o kontakt telefoniczny lub mailowy.
Agnieszka Stefaniak-Szołyga tel. 600 923 353