Trudności w karmieniu i jedzeniu. Diagnoza jako mapa dla terapii karmienia i jedzenia wg standardu Szkoły Terapii Karmienia Od Pestki do Ogryzka.

Uważność

Pełne angażowanie w proces terapeutyczny.

Relacja

Stworzenie  więzi, w której dziecko jest bezpieczne, dostrzeżone, ukojone i pewne.

Komunikacja

Charakteryzująca się responsywnością, zauważaniem i akceptowaniem uczuć oraz emocji dziecka.

Trudności w karmieniu i jedzeniu. Diagnoza jako mapa dla terapii karmienia i jedzenia wg standardu Szkoły Terapii Karmienia Od Pestki do Ogryzka.

Szkolenie stacjonarne

Prowadzące:

Marta Baj-Lieder – logopeda wczesnej interwencji, pedagog, terapeuta Integracji Sensorycznej, nauczyciel masażu Shantali/ Shantali Special Care, terapeuta karmienia, jedyny w Polsce terapeuta metody SOS Approach to Feeding, właściciel Centrum Terapii LOGOP w Gdańsku, współzałożyciel Szkoły Terapii Karmienia Od Pestki do Ogryzka® i Wydawnictwa Pestka i Ogryzek®

Renata Ulman-Bogusławska – psycholog dziecięcy, logopeda, terapeuta Integracji Sensorycznej, terapeuta wczesnej interwencji i wspomagania rozwoju dziecka z grupy wysokiego ryzyka, terapeuta karmienia, Certyfikowany Instruktor masażu Shantali dla niemowląt, w trakcie szkolenia z terapii traumy oraz psychoterapii systemowej indywidualnej i rodzinnej; właściciel Gabinetu Terapii Dziecięcej SENSUUM w Warszawie, współzałożyciel Szkoły Terapii Karmienia Od Pestki do Ogryzka®i Wydawnictwa Pestka i Ogryzek®

Termin: 23.11.2024

9.00-18.00

Kwota: 1200 zł

Program szkolenia:

  1. Blok I. Diagnoza zaburzeń karmienia jako mapa

    1) Diagnoza trudności w karmieniu i jedzeniu –

    Plan konsultacji diagnostycznej dziecka i rodziny;

    – wywiad kliniczny z rodzicami dziecka

    1. Kwestionariusz funkcji pokarmowych Szkoły Terapii Karmienia Od Pestki do Ogryzka®
    2. Formularz dla nauczyciela Szkoły Terapii Karmienia Od Pestki do Ogryzka®
    3. Kwestionariusz TERAZ (…) Szkoły Terapii Karmienia Od Pestki do Ogryzka®
    4. Krótki Inwentarz dla lekarza Szkoły Terapii Karmienia Od Pestki do Ogryzka®
    5. Dziennik karmienia/ jedzenia Szkoły Terapii Karmienia Od Pestki do Ogryzka®
    6. Lista produktów. które dziecko uwzględnia w swojej diecie®
    7. Kwestionariusz dla nauczyciela żłobka/ przedszkola oraz dla nauczyciela szkoły®

    – obserwacja dziecka (globalna) i jej niezbędne aspekty

    – analiza materiału filmowego (nagranie na potrzeby konsultacji) – Arkusz oceny funkcji

    karmienia i jedzenia/ JAK PROWADZIĆ OBSERWACJĘ Szkoła Terapii Karmienia Od Pestki do

    Ogryzka®

    – kondycja psychologiczna rodzica i rodziny

    2) Diagnoza różnicowa – czyli o rozpoznaniu problemu by skutecznie dojść do celu terapii

    – zespół ARFID

    – wybiórczość pokarmowa o podłożu sensoryczno – motorycznym

    – neofobia

    – awersja pokarmowa

    – dzieci z diagnozą spectrum autyzmu

    – PICA

    3) Przyjmowanie pokarmu w okresie noworodkowym i niemowlęcym

    – baza do rozwoju umiejętności i kompetencji dziecka;

    1. a) Diagnoza Mouthing – dlaczego nie wszystkie dzieci wkładają rączki do buzi. Etapy rozwoju

    Mouthing;

    1. b) Ocena gotowości do podjęcia doustnego przyjmowania pokarmów – bezpieczeństwo kliniczne

    dziecka (ocena przed podjęciem karmienia, ocena w trakcie karmienia, ocena po jego zakończeniu)

    4) Dotychczasowe doświadczenie kliniczne dziecka; trauma wczesnodziecięca – Historie małych pacjentów

    – symptomy, które powinny niepokoić

    – traumatyczne doświadczenia dziecka – źródła ekspozycji na traumę

    – strategie radzenia sobie z traumą

    – karmienie/ jedzenie jest relacją

    5) Karmienie piersią, karmienie butelką – strategie rozwiązywania trudności – Historie małych pacjentów

    6) Pozycjonowanie – podstawa czy/ i pasujący element układanki?

    7) Skrócone wędzidełko wargi górnej i skrócone wędzidełko podjęzykowe – przeszkoda czy fanaberia? Skutki odległe i skutki natychmiastowe.

    Sposób postępowania.

    8) Jedzenie palcami – funkcja poprzedzająca jedzenie łyżeczką jako droga do samodzielności.

    9) „Jedzenie to nie jest bułka z masłem?” – Przyczyny trudności z przejściem z pokarmów płynnych na pokarmy zwarte.

    10) Łyżeczka – kryteria, trudności. Łyżeczka do karmienia/ łyżeczka do samodzielnego jedzenia – kryteria oceny. Trudności z poborem pokarmu z łyżeczki. Metody poboru pokarmów z łyżeczki.

    11) Kubek otwarty – kryteria, trudności. Trudności picia z kubka otwartego.

    12) Kubek niekapek – a może jednak? ☺ Historia powstania kubka niekapka.

    Mechanizm poboru picia z kubka niekapka. Czy istnieje alternatywa?

    13) Słomka – kryteria, trudności

    14) Papka, pokarm stały, płyn – kryteria, trudności

    15) Kiedy jedzenie boli…

    16) Kiedy odejść od zasady?

    Blok II. Terapia zaburzeń karmienia – baza i podstawa; jaki jest nadrzędny cel terapii karmienia i jedzenia

    1) Terapia zaburzeń karmienia – filozofia Szkoły Terapii Karmienia Od Pestki do Ogryzka®. Wieża z klocków®;

    2) Style karmienia, podział odpowiedzialności – karmienie jest rodzicielstwem wg Ellyn Satter – jak wygląda karmienie responsywne i czy jest propozycją dla każdej rodziny

    Blok III. Schemat analizy filmów – część diagnostyczno – terapeutyczna

    – ARKUSZ OBSERWACJI MAŁEGO DZIECKA – schemat analizy filmów – jak interpretować

    zachowanie dziecka? – propozycja naszej Szkoły

    – analiza zachowań pacjentów

    – obserwacja procesu karmienia

    – diagnostyka trudności małego dziecka

    – Historie małych pacjentów – prezentacja nagrań filmowych.

Zaliczkę w wysokości 500 zł należy przesłać w dniu zapisu  na szkolenie.

Resztę kwoty należy przesłać do 20.06.2024

Nr konta : Zrelacjonujmy 97 1090 2590 0000 0001 5530 6212 

Uczestnik  przed terminem szkolenia otrzyma  e-maila z informacjami dotyczącymi miejsca szkolenia. 
W razie wątpliwości oraz pytań zachęcam do kontaktu: agnieszkastefaniakszolyga@gmail.com
Tel . 600-923-353 

Poznaj naszą ofertę szkoleń

Skontaktuj się z nami

W celu umówienia wizyty prosimy o kontakt telefoniczny lub mailowy.

Agnieszka Stefaniak-Szołyga tel. 600 923 353