Play Therapy
Uważność
Pełne angażowanie w proces terapeutyczny.
Relacja
Stworzenie więzi, w której dziecko jest bezpieczne, dostrzeżone, ukojone i pewne.
Komunikacja
Charakteryzująca się responsywnością, zauważaniem i akceptowaniem uczuć oraz emocji dziecka.
Terapia zabawą to ustrukturyzowane, oparte na teorii podejście do terapii, które opiera się na normalnych procesach komunikowania się i uczenia się dzieci
Carmichael, 2006; Landreth, 2002; O’Connor & Schaefer, 1983
W terapii zabawowej zabawki są jak słowa dziecka, a zabawa jest jego językiem
Landreth, 2002
Poprzez zabawę terapeuta może pomóc dziecku nauczyć się bardziej adaptacyjnych zachowań, przy występujących deficytach umiejętności emocjonalnych lub społecznych
Pedro-Carroll i Reddy, 2005
Pozytywna relacja, która rozwija się między terapeutą a dzieckiem podczas sesji terapeutycznych poprzez zabawę, może zapewnić korygujące doświadczenie emocjonalne niezbędne do wyzdrowienia
Moustakas, 1997
Terapia przez zabawę stosowana jest do wspierania rozwoju poznawczego i zapewnia wgląd w wewnętrzne konflikty lub pesymistyczne myślenie dziecka oraz pomaga rozwiązywać te problemy
O’Connor i Schaefer, 1983; Reddy, Files-Hall i Schaefer, 2005
Zabawa jest przyjemną czynnością, która podnosi na duchu i rozjaśnia nasze spojrzenie na życie. Poszerza autoekspresję, samopoznanie, samorealizację i poczucie własnej skuteczności. Zabawa łagodzi uczucie stresu i nudy, łączy nas w pozytywny sposób z ludźmi, pobudza kreatywne myślenie i eksplorację, reguluje nasze emocje i wzmacnia nasze ego
Landreth, 2002
Ponadto zabawa pozwala ćwiczyć umiejętności i role potrzebne do przetrwania. Najlepszym sposobem uczenia się i rozwoju jest zabawa
Russ, 2004
Play Therapy
To niedyrektywna metoda pracy z dziećmi i młodzieżą. Jest w pełni uzasadnioną i sprawdzoną formą podejścia terapeutycznego do młodego człowieka. Metoda ta jest wykorzystaniem zabawy jako środka do nawiązania kontaktu, odkrycia tego, co niepokoi dziecko i doprowadzenia do rozwiązania jego problemu.
Terapia zabawą zapewnia wspierające, terapeutyczne środowisko.
Play Therapy jest terapią skierowaną na dziecko. Jest metodą wyjątkowo skuteczną, bowiem kierowaną przez klienta. Terapeuta nie narzuca dziecku, aby bawiło się określoną zabawką lub pracowało nad określonym problemem. Zamiast tego terapeuta oferuje bezpieczeństwo, ciepło, empatię i delikatną strukturę terapii , dzięki której dziecko może nadać własne znaczenie poprzez eksplorację i zabawę, w którą to dziecko postanowiło się zaangażować.
Pod czujnym okiem terapeuty zabawki są swego rodzaju łącznikiem pomiędzy terapeutą a dzieckiem. Dziecko uczy się siebie, odkrywa swoje myśli, spostrzeżenia, potrzeby, lęki, dzieląc się doświadczeniami i budując bezpieczną relację terapeutyczną. Dziecko uczy się rozumieć świat i swoje w nim miejsce poprzez zabawę. Zabawki mogą pełnić rolę symboli i nabierać większego znaczenia . To właśnie w trakcie zabawy dziecko może stać się mniej skryte i bardziej skłonne do dzielenia się swoimi uczuciami.
Zabawa pozwala dzielić się własnymi uczuciami i emocjami we własnym czasie i przy użyciu WŁASNEJ metody komunikacji. Czasem terapia nie potrzebuje słów…
Dla kogo?
Dla dzieci z:
– opóźnieniem rozwoju lub trudnościami w uczeniu się
– opóźnionym rozwojem mowy
– zespołem nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD)
– zaburzeniami ze spektrum autyzmu (Autyzm, zespół Aspergera)
– niepełnosprawnościami ruchowymi i intelektualnymi
– nieśmiałością
– mutyzmem
– trudnościami w komunikacji z rówieśnikami
– niskim poczuciem wartości
– trudnymi zachowaniami w szkole
– agresją
– problemami rodzinnymi (rozwód, separacja lub śmierć bliskiego członka rodziny, narodziny rodzeństwa)
– traumą
– depresją
– zaburzeniami odżywiania
– chorobą przewlekłą
Proces terapeutyczny
Terapia rozpoczyna się od obserwacji dziecka i określenia wyzwań oraz celów, po której następuje praca terapeutyczna. Terapię poprzedza spotkanie z rodzicami dziecka, by dowiedzieć się co według nich jest problemem. Na sesji początkowej dziecko bawi się z rodzicami, by terapeuta mógł obserwować interakcje rodzinne. Po przeprowadzonej sesji rodzinnej terapeuta dzieli się własnymi spostrzeżeniami z rodzicami.
Następnie terapeuta umawia się z rodzicami dziecka na cykl sesji. Jedna sesja trwa 40 minut. Ilość sesji jest uzależniona od stopnia nasilenia trudności dziecka. Terapia może trwać od 1 do 12 miesięcy.
Podczas sesji dziecko bawi się klockami i zabawkami – figurkami lego, zabawkami przypominającymi zwierzęta, postacie ludzkie bądź bohaterów z bajek i komiksów. Dodatkowo głównymi narzędziami terapeutycznymi podczas spotkań stają się: woda, piasek, glina, muzyka, ruch, taniec, stroje, maski, pacynki, instrumenty muzyczne, chusteczki kolorowe czy farby.
To dziecko decyduje czym i jak będzie się bawić. Terapeuta towarzyszy mu w tym procesie, nie narzucając własnych pomysłów. Dzięki temu relacja terapeutyczna jest wyjątkowo „czysta”, bezpieczna i trwała. Terapeuta tworzy atmosferę tolerancji. Jeśli dziecko czuje, że stosunek terapeuty do niego jest w pełni akceptujący, tolerujący, to dziecko otwiera się, jest radosne, łatwiej ‘wchodzi’ w w kontakt z terapeutą i co ważne – ma poczucie sprawczości – to ono decyduje, w co się bawi podczas swojej „wyjątkowej godziny”.
Podczas terapii terapeuta odzwierciedla emocje w taki sposób, by dziecko zyskało wgląd w swoje zachowanie. Dziecko prowadzi, terapeuta podąża. Podążanie to szybkie reagowanie na zmiany , to ogromna uważność na dziecko, to bycie razem nim w świecie wykreowanym przez nie, dokładnie tak, jak ono sobie to zaplanowało.
Każdy klient w terapii zabawą potrzebuje indywidualnego podejścia i innego stopnia zaangażowania terapeuty. Dziecku ewidentnie potrzebny jest czas. Potrzebny czas na proces, potrzebny czas na zabawę, potrzebny czas na rozwój, na przeżycie każdej emocji. Tego właśnie doświadcza dziecko podczas spotkań z terapeutą Play Therapy.
Terapię wg metody Play Therapy prowadzi w naszym gabinecie Agnieszka Stefaniak-Szołyga – doświadczony terapeuta.
“W swojej pracy terapeutycznej w gabinecie stawiam na szczerą, akceptującą i współodczuwającą relację – tylko taka „zdziała cuda”. Trzymanie się zasad Virgini Axline (akceptacja, tolerancja, dawanie dziecku bezpieczeństwa, możliwości wyboru, tworzenie granic, odzwierciedlanie emocji) pozwala mi na nawiązanie ciepłej i „ważnej” relacji terapeutycznej. Tylko taka owocuje w przyszłości i pozwoli każdemu „mojemu małemu klientowi” być sobą!”
Zapisz swoją pociechę na Play Therapy już dzisiaj!
Poznaj naszą ofertę
Skontaktuj się z nami
W celu umówienia wizyty prosimy o kontakt telefoniczny lub mailowy.
Agnieszka Stefaniak-Szołyga tel. +48 537 570 709
+48 600 923 353